Ny leseaksjon skal øke lesegleden

Onsdag 2. september kl. 10.20 lanserer Foreningen !les Leseskogen, en helt ny leseaksjon for 1. og 2. trinn. Statsråd Torbjørn Røe Isaksen leser og snakker om gleden ved litteratur for en 1. klasse på Lilleborg skole i Oslo. Og et av dyrene fra leseskogen kommer på besøk.

Skrevet august 30, 2015 i Nyheter, Presse Legg inn kommentar

leseskogenPressemelding fra Foreningen !les 31. august 2015
Kontakt: Wanda Voldner, daglig leder, tlf.: 997 26 531

– Med Leseskogen skal vi gi elever gode leseopplevelser, lærere verktøy for å jobbe med lesing og litteratur, og foreldre kunnskap om bøker og høytlesing. Interessen så langt er veldig god med over 30 000 påmeldte elever, sier daglig leder i Foreningen !les, Wanda Voldner.

På leseskogen.no får elevene møte et univers der skogens dyr leser og anbefaler bøker. Både barna, foreldre og lære vil få fortløpende tips til bøker som egner seg for høytlesing. Lærere får også forslag til hvordan de kan arbeide med litteratur i klasserommene og undervisningsopplegg knyttet til flere av bøkene som anbefales. Foreldre vil på sin side finne råd til hvordan de kan gjennomføre høytlesing uavhengig av barnets ferdigheter og interesse for lesing.

– For at barn skal få et positivt forhold til litteratur, er det viktig å starte tidlig. Barn som blir lest høyt for har mye større sjanse for å bli glade i å lese enn barn som ikke blir det. Vi vet også at mange barn starter på skolen uten å ha opplevd gleden ved å lese en bok. Gjennom Leseskogen vil barna få en inngang til litteraturen som er både spennende, morsom og lærerik, sier Voldner.

Kontakt:
Wanda Volder
Daglig leder i Foreningen !les
Epost: wanda@foreningenles.no
Tlf.: 997 26 531

Besøk Leseskogen her.

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell organisasjon som ble etablert i 1997. Vi jobber for å fremme lesing i alle samfunnslag, og er Norges fremste formidler av barne- og ungdomslitteratur. www.foreningenles.no