Nominasjonsjuryen: – Uprisen er viktig!

Nominasjonsjuryen i Uprisen er nå i gang. Juryen mener Uprisen er en viktig pris for ungdom. Klokken halv fire i dag får vi vite hvilke fem bøker som blir nominert.

Skrevet januar 17, 2018 i Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Nominasjonsjuryen: (F.v.): Stine Haakenstad, Harestua skole, Alma Wæge Akerlie, Marienlyst skole, Boldizsar Kun, Luster ungdomsskule, Heine Aasgard Tveranger, Sandnes skule og Alba Kibar Andresen, Fagerborg skole. Foto: Foreningen !les.

Rundt et bord på Sentralen i Oslo sentrum sitter Stine Haakenstad fra Harestua skole, Heine Aasgard Tveranger fra Sandnes skule, Boldizsar Kun fra Luster ungdomsskule, Alba Kibar Andresen fra Fagerborg skole og Alma Wæge Akerlie fra Marienlyst skole. De utgjør nominasjonsjuryen i Uprisen og har etter søknad til Foreningen !les blitt valgt ut til å nominere fem bøker til Uprisen – årets ungdomsbok.

– Vi ønsket å være i juryen fordi det hørtes spennende ut. Vi ser frem til å bli kjent med hverandre og samarbeide for å finne de beste bøkene, sier juryen.

– Det er interessant å være med på noe stort og vi håper vi blir enige, legger de til.

Nominasjonsjuryen har brukt den siste måneden, inkludert juleferien, på å lese gjennom alle de 1050 anmeldelsene som ble publisert på uprisen.no fra august til desember i fjor.

– Vi har brukt mye av fritiden på lese gjennom og vurdere anmeldelsene. Nå skal vi snakke om hva vi har kommet fram til og diskutere med hverandre. Vi har en liste på 15 bøker og skal sitte igjen med de fem beste.

De fem nominerte bøkene skal syv juryklasser fra ulike fylker lese og vurdere før vinneren kåres i mai. For nominasjonsjuryen har jobben så langt vært utfordrende, men også givende.

– Det var veldig mange gode anmeldelser og flere man virkelig kunne stole på. Enkelte var det vanskeligere å vurdere om man kunne ta med i vurderinga.

Juryen mener Uprisen har en sentral rolle og at det betyr noe at ungdom får bestemme i alle ledd.

– Uprisen er viktig og det er interessant med en pris der vi får bestemme og våre meninger kommer fram. For oss har det vært interessant å jobbe frem mot et felles mål. Vi tar oppgaven seriøst og det er kjekt å vite at forfatterne bryr seg, sier juryen.

De fleste i juryen er åpen når det kommer til sjangre og preferanser.

– Vi har jo våre favoritter, men for oss er det viktig å se hva andre elever mener om bøkene. Vi har en liste med for og imot, men skal også se på orginalitet, om det er bøker som skiller seg ut osv.

For jurymedlemmene har store deler av høsten i fjor dreid seg om Uprisen.

– Lærerne våre var veldig opptatt av Uprisen. Vi har fått bøker fra Foreningen !les og lånt på biblioteket. Vi har lest og skrevet på både skolen og fritida, så det har vært mye jobb.

Likevel:

– Vi kommer til å lese de nominerte hvis vi ikke har leste dem fra før, og vi vil selvsagt følge med på hvem som vinner Uprisen.

NB! Vinneren av Uprisen kåres under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer i slutten av mai.