Møt Emma Valør Noreng

Emma er 14 år og kommer fra Tovik i Troms. Hun er skoleelev ved Grov skole og har denne uka arbeidsuke her hos oss i Foreningen !les.

Skrevet april 24, 2018 i Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter Legg inn kommentar

Arbeidsuke: Emma er elev ved Grov skole og veldig glad i å lese bøker. Denne uka har hun arbeidsuke hos Foreningen !les.

– Jeg har alltid likt bøker og lesing, og jeg har vært med på flere av Foreningen !les sine tiltak. Jeg syntes det virket veldig interessant å se hvordan de jobbet. Derfor valgte jeg å søke om jobbuke hos Foreningen !les, sier Emma.

Klassen til Emma har vært med som anmelderklasse i Uprisen.

– Vi fikk tilsendt noen bøker vi skulle lese, for så å anmelde dem. Jeg likte det veldig godt, fordi jeg er veldig glad i å lese. Jeg oppdaget mange nye bøker og sjangre som jeg ikke trodde jeg kom til å like, men som jeg endte opp med å like veldig godt. Etter Uprisen har jeg begynt å lese enda flere bøker enn det jeg gjorde før, og jeg har fått noen gode boktips.

Hun oppfordrer andre skoler til å bli med på Uprisen.

– Skoler og elever burde delta på Uprisen, fordi det er veldig gøy og lærerikt. Det skaper leseglede for alle i klassen. De som ikke er så glade i å lese får et annet syn på det. Uprisen fører til at flere leser bøker, og blant annet til økt lesehastighet og forståelse rundt ulike temaer.

Uprisen søker nå nye anmelderklasser. Les utlysning her.

Selv liker hun å lese ganske mye forskjellig.

– Men jeg tror favorittsjangeren min må være drama eller spenning.

– Jeg låner de fleste bøkene jeg leser på bibliotekbussen. Den er veldig viktig for meg. Det er der jeg låner flesteparten av bøkene jeg leser, uten den hadde jeg ikke lest like mye. Av og til låner jeg også bøker på biblioteket som ligger et stykke unna, og e-bøker på nettet, sier hun.

Har du skolebibliotek på skolen?

– Ja, vi har et skolebibliotek på skolen, men det er veldig lite og har ikke veldig mange bøker. Derfor kommer bibliotekbussen til skolen en gang i måneden, slik at vi kan låne bøker der.

Emma mener et godt skolebibliotek er viktig, fordi elever trenger lett tilgang på bøker.

– Jeg tror at om man har lett tilgang på bøker er det lettere å finne seg en bok å begynne å lese i. Om man ikke har skolebibliotek blir det vanskeligere for elevene og låne seg bøker, og flere velger da å ikke lese.

På fritiden driver Emma med turn. Men:

– Jeg gjør også lekser og leser en del. Når jeg er ferdig på ungdomsskolen har jeg planer om å gå på videregående på linjen studiespesialisering, sier hun.

Her er Emmas favoritter:

Bok: For øyeblikket er favorittboken min Skilpadder hele veien ned av John Green.

Hobby: Turn

Film/tv-serie: Grey`s Anatomy

Musikk: Jeg liker veldig godt popmusikk, men også litt roligere sanger.