Markering av Nasjonal bibliotekdag

I dag markeres Nasjonal bibliotekdag med aktiviteter på store og små bibliotek over hele landet. Nasjonal bibliotekdag 1. september er et initiativ av Norsk Bibliotekforening og gjennomføres for tredje året på rad.

Skrevet september 1, 2017 i Bibliotek/lærer, Nyheter Legg inn kommentar

Klem en bibliotekar! Vinner av Buskeruds bibliotekpris Marit Gautneb på Gulskogen skole er elsket av sine elever. Foto: Kristin Storrusten/Norsk Bibliotekforening

Klem en bibliotekar i dag
Enten biblioteket går på hjul, er digitalt, er en liten filial eller et universitetsbibliotek er det en garantist for ytringsfrihet og demokrati.

Flere bibliotek gir purreamnesti på Nasjonal bibliotekdag. Nasjonalbiblioteket åpner sin nye litterære storstue. Noen steder blir det quiz, lengre åpningstider og utdeling av snop.

– Det er ikke tilfeldig at Nasjonal bibliotekdag kommer i valgkampen. Særlig folkebibliotek og skolebibliotek er blitt nedprioritert, og befolkningen har et ujevnt tilbud. Alle partiene har imidlertid lovet oss at de skal satse på biblioteket hvis de kommer til makten ved stortingsvalget, sier Mariann Schjeide, leder i Norsk Bibliotekforening.

Lokketilbud 1. september
Flere lokketilbud som «Gratis bøker hele dagen!», «Ta tre, betal for null!» og «Så mye informasjon du kan bære» vil forhåpentlig lokke mange til biblioteket i dag. Og kanskje alle dager..?

– Du bruker bibliotek hele livet. Fra du får låne den første bildeboka, via uunnværlige skolebibliotek og fagbibliotek i utdannelsen, til arbeidsplassbibliotek, folkebibliotek, bibliotekbusser og sykehusbibliotek er du ønsket velkommen et sted som er gratis. Biblioteket møter og integrerer deg som er ny i Norge, sier Schjeide.

Du kan markere Nasjonal bibliotekdag ved å «gi hjertet ditt til biblioteket». Det kan være et klistremerke, et vaffelhjerte, en tegning eller i andre former. Norsk Bibliotekforening oppfordrer også til å klemme en bibliotekar. Spør gjerne om et researchtips samtidig!