!les20: – Mange måter å lese en bok på

– Det finnes mange forskjellige måter å lese en bok på. Det fikk Simon Røttingen erfare som en del av ressursgruppa til Foreningen !les.

Skrevet mai 15, 2017 i Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les er 20 år i år. I den forbindelse publiserer vi ukentlig en tekst fra personer som har bidratt i vårt arbeid med å fremme lesing blant ulike målgrupper.

Ukas tekst er fra Simon Røttingen. Simon var som ungdomsskoleelev en del av ressursgruppa til Foreningen !les. Ved jevne mellomrom møttes Simon og fem andre elever i våre lokaler for å diskutere skjønnlitterære bøker og sakprosautgivelser. I dag er Simon elev ved Edvard Munch videregående skole i Oslo. (Foto: Ola Erlien).

«Jeg er veldig takknemlig for at Foreningen !!es var det stedet som gjorde det mulig for meg, og fem andre ungdommer, å samles for å prate om bøker. Samtidig visste vi at bokanmeldelsene våre kunne påvirke leselyst og lesestoff på skoler i hele landet.
Ressursgruppa, som vi het, var også en unik sjanse til å få en jobb allerede på ungdomskolen, og spesielt stas var det at denne jobben kunne innebære så mye lesing.

I ressursgruppa leste vi mye, og de fleste bøkene var naturlig nok ungdomsbøker, en sjanger jeg ikke har lest så mye av hverken før eller etter. Under arbeidet i ressursgruppa oppdaget jeg likevel at også denne sjangeren er fylt av litterære perler, og at mange av temaene, som for eksempel Dostojevskij beskjeftiger seg med, også uttrykkes i ungdomsbøker på mangfoldige måter. Jeg oppdaget også hvor mange forskjellige måter det går an å lese en bok på. Blant leserne i gruppa ble det ofte uenigheter, og det hele viste hvor mange forskjellige kvaliteter det er mulig å lese ut fra samme tekst. Dette gjorde de månedlige møtene ekstra spennende.

Det finnes så mange gode grunner til å lese at selv det å spørre ”hvorfor” virker nesten absurd. Siste argument jeg har fått med meg er at lesing også øker empati og gjenkjennelse av følelser hos andre. Eller man kan bruke Nietzsche´s argument om den uendelige makten som ligger i å forstå et språk godt. Utenom det tilbyr bøker de bredeste følelsesregistre, ideene, historiene, bildene eller erfaringene det er mulig å forestille seg.

Dessverre virker det som om interessen for lesing ikke opprettholder seg selv, spesielt i denne verden der all mulig stimulus både er gratis og kan oppleves uten særlig dedikasjon eller arbeid. Heldigvis fortsetter vitenskapen å insistere på at de som klarer å sette seg stille ned med en god bok, ikke bare (på generell basis) oppnår større suksess i livet, men også er mindre deprimerte og generelt lykkeligere.

Heldigvis har vi institusjoner som Foreningen !les som arbeider for å spre leseglede og gode bøker. Heldigvis kan vi leve nesten et helt liv og fortsatt oppdage nye fantastiske bøker, eller la oss bergta av bøkene vi har lest før.

Gratulerer med 20 år, kjære Foreningen !!es»