Litteraturfestivalen: Ta quizen i barne- og ungdomslitteratur

Sverre Håkonson gikk til topps under quizen i barne- og ungdomslitteratur i går. Her kan du selv teste dine kunnskaper om den viktigste litteraturen.-

Skrevet mai 28, 2015 i Nyheter Legg inn kommentar

Quizmestere: Laget Sverre Håkonson vant quizen i regi av Foreningen !les under Litteraturfestivalen på Lillehammer onsdag 27. mai.

RUNDE 1

1. Av dei fem nominerte bøkene til årets Uprisen, som blir delt ut i mårra, kan to bøkar klassifiserast som dystopiar. Kva er titlane på desse bøkene? 1 poeng for kvart rett svar.

2. En norsk forfatter spør i en boktittel om hvorfor vannet er vått. Hva heter forfatteren og hvem har illustrert boka? 1 poeng for hvert riktige svar.

3. Kva er titlane på dei to første bøkene i serien «Ravneringene» av Siri Pettersen? 1 poeng for kvart rett svar.

4. Gro Dahle ga i 2011 ut «Håpe, sa gåsa – dyredikt for barn». Hvem har illustrert den boka? Hvem bor bak Mumme? 1 poeng for hver riktige svar.

5. Kva kategoriar vart det delt ut prisar i ved Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomsbøker i år? ½ poeng for kvart rett svar.

6. Hvem fikk Kulturdepartementets debutantpris for barne- og ungdomslitteratur for «Den gamle mannen og hvalen»? I hvilket år skjedde dette? 1 poeng for hvert riktige svar.

7. Linn T. Sunne har vunne Brageprisen to gonger, i 2007 og 2012. Kva heiter bøkene ho vann med? 1 poeng for kvart rett svar.

8. Hvem vant Uprisen de tre første årene (2007, 2008 og 2009)? Forfatter og tittel. 1 poeng for hvert riktige svar.

9. Kven har skrive og illustrert diktboka «Pling i bollen – fine og ufine barnerim»? 1 poeng for kvart rett svar.

10. Forfatteren Jon Ewo hadde tidligere i år et jubileum. Hva slags jubileum var det? Han ga sine første ungdomsbøker ut under pseudonym. Hva var pseudonymet? 1 poeng for hvert riktige svar.

11. Dere får nå se bilde av fem illustrerte bøker. Vi skal ha tittel på bok og navn på illustratør. 1 poeng for hvert riktige svar. Maks 10 poeng.

Maks 35 poeng etter runde 1.

RUNDE 2

12. I kva tiår finn handlinga i «Eleanor & Park» stad, og kva litterær sjanger er Cath, hovudpersonen i «Fangirl», oppslukt i? 1 poeng for kvart rett svar.

13. Tor Åge Bringsværd har skrevet om en sjøorm. Hva heter sjøormen? Hva var det sjøormen ikke kunne? 1 poeng for hvert riktige svar.

14. Kva heiter den første og kva heiter den foreløpig siste boka der Ragnar Aalbu står for tekst og illustrasjon sjølv. 1 poeng for kvart rett svar.

15. Thomas Enger vant Uprisen i 2014 for «Den onde arven». Hvilke fire andre forfattere var nominert? Forfatternavn holder. 1 poeng for hvert riktige svar.

16. Kva årstal kom det første Donald-heftet ut i Noreg, og kva heiter den norske Donald-teiknaren som også har gitt ut enkeltalbumet «Ivar Aasen – ei historie om kjærleik»? 1 poeng for kvart rett svar.

17. Klaus Hagerup har skrevet om «Mesterdetektiv Tim & Co» sammen med en annen norsk forfatter. Hva heter denne forfatteren? I en av Klaus Hagerups bøker får Hollywood-stjernen Diana Mortensen brev fra en norsk gutt. Hva heter gutten? 1 poeng for hvert riktige svar.

18. Moni Nilsson skreiv i si tid den populære serien om «Tsatsiki». Totalt kom det fem titlar i serien. Nevn alle titlane. ½ poeng for kvart rett svar.

19. Hvem har skrevet serien om truckføreren Kurt? Hva het den første boka i serien? 1 poeng for hvert riktige svar.

20. I «Operasjon solnedgang» i spenningsserien «Detektivbyrå nr. 2» av Jørn Lier Horst blir det begått eit bankran. Elvis-imitatoren Elvis-Eivind er ein av dei mistenkte. Kva er Elvis-Eivind sitt eigentlege navn? 1 poeng

21. Iben Sandemose har en serie barnebøker hvor hovedpersonen har samme navn som et bilmerke. Hva heter hovedpersonen og hvem er hovedpersonen sammen med i disse bøkene? 1 poeng for hvert riktige svar.

22. Dere får nå se fem omslag av bøker som kommer i Bokslukerprisen-antologien som Foreningen !les lanserer til høsten. Vi skal ha tittel på bok og navn på forfatter. 1 poeng for hvert riktige svar. Maks 10 poeng.

Maks 29,5 poeng etter runde 2. Totalt runde 1 og 2: 64,5 poeng

Sjekk fasit her.