Litteraturfestival med tXt-aksjonen

Elever og lærere ved Borge ungdomsskole har denne uka arrangert litteraturfestivalen Ord i Borge. En sentral del av festivalen var årets tXt-aksjon i regi av Foreningen !les.

Skrevet september 4, 2015 i Lærer ungdomsskolen, Nyheter, tXt-aksjonen, ungdom Legg inn kommentar

Litteraturfestival: Elever ved Borge ungdomsskole har hatt litteraturfestival hele uka med tXt-aksjonen som et viktig innhold. Foto: Tone Fredén.

Visjonen til Borge ungdomsskole er: «Sammen om kunnskap, mangfold og mestring». Gjennom hele uka har skolen vært opptatt av lesing, skriving, lage boktrailere, forfatterbesøk med mer. tXt-aksjonen, «Tidsinnstilt», har fått en viktig plass i festivaluka.

– Vår årlige litteraturfestival, Ord i Borge, er inspirert av Ord i Grenseland (Litteraturfestival i i Fredrikstad red. anm.). Det viktigste målet med vår festival er å skape leseglede, og i år tok programmet utgangspunkt i tXt-aksjonen til Foreningen !les. Skolen har i flere år vært med på tXt-aksjonen, og i år fant vi ut at vi skulle slå sammen tXt og festivalen, sier lærer Tone Fredén.

Fredén forteller at hele uka er fylt med ulike litterære innslag. For eksempel høytlesing og stillelesing, litteratursti, konkurranser, produksjon av boktrailere, ulike aktiviteter i gymsalen og forfatterbesøk i Gamlebyen.

– Hvert trinn har tilpasset programmet slik at det varierer hva slags type aktiviteter som har blitt gjennomført. Elevene har blant annet lest utdrag fra årets tXt-antologi og laget boktrailere basert på et av utdragene. De har arrangert bokbyttedag i skolegården og laget litteratursti med kart og kompass.

Tilbakemeldingene så langt er ifølge Fredén gode.

– Det har vært en vellykket uke. Jeg har fått mange positive tilbakemeldinger fra både elever og lærere, sier hun.

Spesielt boktrailere har vært en populær aktivitet blant elevene.

– De har vært veldig ivrige. Det var en oppgave som engasjerte mange. At det i tillegg er en konkurranse og muligheter for å vinner premier, er en viktig motivasjonsfaktor, mener Fredén.

– For å gjøre vinnersjansene noe høyere, kommer vi også til å kåre en vinner per klasse innad på skolen, legger hun til.

Av tekstutdragene i tXt-antologien varierer det hva elevene liker. En av klassene på 10. trinn var også med som anmelderklasse i Uprisen, så flere av elevene hadde kjennskap til bøkene fra før.

– Det er litt ulike meninger blant elevene om hvilke utdrag de liker best, men det er flere som trekker fram 1957 av Jon Ewo og Primitive Pungdyr av Arne Svingen, sier Fredén og anbefaler skoler til å bruke tXt-aksjonen aktivt i samarbeid med elever:

– tXt-aksjonen er en gavepakke til lærerne, men også til elever. Det finnes undervisningsopplegg klare til bruk, i tillegg til at vi får lest utdrag fra den nyeste ungdomslitteraturen, sier hun og fortsetter:

– Skolen vår har vært med i flere år, men det er først i år at vi har jobbet systematisk med tekstene. Før har det vært noe tilfeldig og opp til hver enkelt lærer. Dessuten har jo tXt-aksjonen også utviklet seg i løpet av årene.

Foto: Tone Fredén.

Leseglede: Engasjerte elever ved Borge ungdomsskole har brukt festivaluka til å lese, skrive, lage boktrailere, arrangere bokbyttedag, litteratursti og forfatterbesøk. Foto: Tone Fredén.