Lillehammer: Samlaget vant quizen

Samlaget er hvert år i tetsjiktet under barne- og ungdomsbokquizen på Lillehammer. I går gikk de endelig helt til topps etter en forrykende andre runde.

Skrevet mai 26, 2016 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

Mestere: Samlaget vant i går quizen i barne- og ungdomslitteratur. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les

Holbølsalen i Kulturhuset Banken var stappfull med kunnskapsrike deltakere om barne- og ungdomslitteratur. Aller best ble Samlaget, som på femte forsøk endelig kunne lofte pokalen. Seniorredaktør i Samlaget, Ragnfrid Trohaug, var tydelig stolt over at forlaget halet seieren i land.

Skandale: Quizmasterne Stig Elvis Furset (t.v.) og Bjørn Ingvaldsen stakk selv av med pokalen under gårsdagens quiz, men fikk så dårlig samvittighet at de kom tilbake igjen. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les

1. Bjørn Sortland avslutter i år Kunstdetektivserien med boka Las Vegasmysteriet. I 2009 fikk han Arks Barnebokpris for ei av bøkene i serien. Hvilket mysterie var det han fikk prisen for? 1 poeng

2. Hvilken amerikansk songar opptrer som biperson, blant anna som løvblåsar, i Garmann-bøkene til Stian Hole?  3 poeng

3. Den israelske ambassaden i Oslo klagde for noen år siden på ei norsk barnebok, som de mente ga et skjevt bilde av konflikten mellom Israel og Palestina. Hva heter boka og hvem er forfatter? 1 poeng. 2 ekstrapoeng for å vite hvem som illustrerte boka.

4. Hvilke forfattarar har vore nominert til Uprisen meir enn ein gong, utan å vinne? Maks 3 poeng, 1 for hver riktige svar.

5. En forfatter har vunnet både Gullpalmen i Cannes og Arks barnebokpris. Hva heter vedkommende? 1 poeng

6. Kva er titlane på dei tre bøkene i serien Dødsengler av Steffen Sørum? Maks 3 poeng, 1 poeng hver riktige svar.

7. I denne boka møter vi Bidger og Esmiluni som gjerne vil bli foreldre, men vet ikke hvordan. Etter hvert finner de det ut, og deler kunnskapen med resten av folket i Bløygen. Navn på forfatter og bok. 1 poeng

8. I vår kom Tore Aurstad ut med skrekkromanen Fangarmer. Den er basert på ei berømt forteljing av H.P Lovecraft. Kva heiter denne forteljinga? 1 poeng

9. En forfatter har fått Arks barnebokpris to ganger. Hva heter forfatteren? 1 poeng

10. I kva teikneseriehefte møtte norske lesarar for første gong figuren Nemi? 1 poeng

11. Siste spørsmål i runde 1, er bildeoppgaver. Uprisen – årets ungdomsbok i regi av Foreningen !les, deles i morgen ut for tiende gang. Dere får nå se fem baksidetekster av tidligere vinnere av Uprisen. Vi skal ha navn på bok og forfatter. 1 poeng for hver riktige svar. Altså mulig å få 10 poeng totalt på denne oppgaven.

Bilde 1:
Brage er en ganske vanlig tenåring. Helt til den høstdagen da en urovekkende nyhetsmelding kommer fra Japan: En stor flokk mennesker har gått amok, og tilsynelatende blindet av raseri går de løs på alt og alle.

Bilde 2:
Den svartkledde miljøaktivisten Luka er oppvokst med kumøkk og ei mor som bryr seg minimalt. Trommisen Gard har gnistrende blå øyne og et krøllete brev på innerlomma. Dette brutale møtet blir begynnelsen på en hjerterå og uendelig vakker kjærlighetshistorie.

Bilde 3:
Anja lever eit grått og kjedeleg liv heime hos familien. Men så begynner ho på vidaregåande skule, og må flytte på hybel. I byen møter Anja Malin som snur livet hennar opp ned, og sørgjer for meir spaning enn Anja kanskje har godt av.

Bilde 4:
Jim og Terje har begynt på ungdomsskolen. Livsfarlige tiendeklassinger, narkotika og andre ungdomsproblemer lurer bak hvert et hjørne. Og Terje lar seg friste av både det ene og det andre. Jim gjør alt han kan for å redde vennen sin. Men hva hvis Terje ikke vil bli redda?

Bilde 5:
16 år gamle Julie bor i et stort hus sammen med sin bestefar, og på skolen blir hun mobbet. Hennes beste venn er en katt. Men en kveld da nordlyset åpenbarer seg på himmelen, finner hun en mystisk gjenstand som snur opp ned på livet hennes.

_DSC5189
RUNDE 2

12. Hvem fikk Kultur- og kirkedepartementets litteraturpris for barne- og ungdomslitteratur to år på rad, for bøkene «Nattfuglene» og «Zeppelin»? 1 poeng

13. Kven har skrive romanen «Slik har jeg det nå»? 1 poeng

14. Hvem fikk Kritikerprisen for boka «Sugemerket»? 1 poeng

15. I kva bok av Rønnaug Kleiva møter vi karakteren Anna, som går laus på eit hus med motorsag? 1 poeng.

16. Denne forfatteren har vunnet mange priser, bl.a. Cappelenprisen, Nynorsk litteraturpris, Brageprisen og Teskjekjerringprisen. Ei av bøkene heter «Bak ryggen til Margrethe». Hva heter forfatteren? 1 poeng

17. Finst det tematikk som er tabu i barnelitteraturen? Nhu Diep si bok Nådeløs bildebok for barn frå i fjor tok gjennom to forteljingar for seg to tabubelagte emner. Det første var kannibalisme. Kva var det andre? 1 poeng

18. Hvem fikk i 2014 Riksmålsforbundets barne- og ungdomsbokpris for boka «1957»? 1 poeng

19. Hvilken av følgjande tre bøker har ikkje blitt filmatisert? James Dashner: I dødens labyrint (The Maze Runner) John Green: Hvem er du, Alaska? Rick Yancey: Den 5. bølgen. 1 poeng

20. Denne prisvinnende forfatteren ga i 2014 ut boka «Anton og Jonatan» sammen med illustratøren Akin Duzakin. Hva heter forfatteren? 1 poeng

21. Serien «Cherub» av Robert Muchamore handlar om ei gruppe med ungdommar som blir verva som hemmelege agentar til den britiske sikkerhetstjenesta. Kva blir den britiske sikkerhetstjenesta kalt?  1 poeng

22. Siste spørsmål er en bildeoppgave. Dere får (under) se omslag av fem nominerte bøker gjennom Upris-historien. Vi skal ha tittel på bok og navn på forfatter. 1 poeng for hver riktige svar. Totalt 10 poeng.

FASITEN HER.