!les20: – Leve høytlesinga!

Han er muligens verdens beste høytleser. Kanskje ikke så rart når å lese høyt er det beste Trygve Ramnefjell vet.

Skrevet desember 18, 2017 i Bibliotek/lærer, Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les er 20 år i år. Hver uke gjennom jubileumsåret vil vi publisere tekster fra personer som har bidratt i vårt arbeid med å skape leselyst blant barn, ungdom og voksne.

Denne uka kommer teksten fra Trygve Ramnefjell. Trygve er sanger og forteller. Han jobber som formidler på Bokbussen i Oppland, og har samarbeidet med Foreningen !les blant annet i forbindelse med formidlingskurs, Les for meg, pappa! og Bokslukerprisen.

«Leve høytlesninga!

Første gang jeg traff Foreningen !les sitt flotte mannskap var på Norsk Litteraturfestival på Lillehammer. Vi stod for samme arrangement i Kulturhuset Banken med et par hundre skoleelever i salen. Ole Ivar Storø og Ketil Kolstad stod på scenen og delte ut en bag med bøker til vinnerne av !leseløype. Selv var jeg der som representant for Bokbussen i Oppland og delte ut premie til vinneren av Bokbussens skrønekonkurranse. Siden da har våre veier hatt en tendens til å møtes både av  litterære og formidlingsmessige årsaker. Og det har ikke vært meg i mot!

Til daglig reiser jeg mellom skolene i Oppland og drifter fylkesbibliotekets rullende barne- og ungdomsbibliotek – Bokbussen – sammen med mine kollegaer Linn T. Sunne og Jens Erik Kjelstad. Vi låner ut bøker til elevene og satser stort på formidling. Klassene får bokpresentasjon med høytlesning, skrivekurs og fortellerkurs etter ønske, og egenprodusert forestilling. Jeg jobber ellers som sanger og forteller, og innimellom som innleser for NLB og Cappelen Damm.

Glad har jeg derfor vært når vi har kommet over hverandre på veien, ute i samme ærend på sett og vis. Ofte har jeg fått være med dere og lyttet og lært. Særlig interessant var prosjektet Les for meg pappa! Jeg slukte budskapet og de mange gode rådene. På Bokbussen ser vi verdien av å være representert med to av det mannlige kjønn, særlig når vi skal stimulere til leselyst blant gutta og være gode leseforbilder. Selv om de har tapt terreng i forhold til jenter når det gjelder lesing, er det klart at gutta liker gode historier. Men de har et behov for å få høre dem av en av samme kjønn.

Gøy var det å holde formidlingskurs på Nasjonalbiblioteket i tospann med Marit Hallen i regi av Foreningen !les. Ikke minst var det koselig å fortelle eventyr under åpningen av Sentralen. Men hvis jeg må trekke fram mine beste minner med Foreningen !les er det utvilsomt Bokslukerprisen. Et fantastisk prosjekt som vi på Bokbussen ser verdien av når vi besøker skolene. Elevene er ivrige og engasjerer seg både i bøkene og forfatterne. Tre ganger har jeg fått være med som oppleser under utdelingen, som har vært ledet av supre Kristine Magnesen. Taro Vestøl Cooper, poesislam-mesteren, har servert ungene herlig poesi med «massse kjærlighet». Selv har jeg fått lese høyt fra de nominerte bøkene. Et ærefullt oppdrag og samtidig er det det beste jeg vet! Tenk: lese høyt for masse unge folk! Takk for det, Foreningen !les!

For min egen del leser jeg mye – rettere sagt veldig mye – barne- og ungdomslitteratur på jobb, og forsøker å ha god oversikt over nye bøker. Kanskje nettopp derfor velger jeg de gamle historiene når jeg setter meg nedpå hjemme på småbruket og kan velge helt selv. Da blir det ofte fortellinger fra vanlige folk; arbeidsfolk som sjømenn, rallarer eller skogsarbeidere; sosialrealistiske skildringer fra tøffe kår fortalt med glimt i øyet. Stundom må jeg flykte fra realismen. Da finner jeg et kvikt lite eventyr fra en eller annen kant av verden. Snipp, snapp, snute.

Gratulerer med 20 år, Foreningen !les!»