!les20: Fotball og bøker

– Fotball og lesing er i utgangspunktet to forskjellige fritidssysler, men de lever i en slags symbiose. Det skriver tidligere fotballproff Arild Stavrum i ukas 20-årstekst.

Skrevet november 13, 2017 i Bibliotek/lærer, Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Formidling, Idrett, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les fyller 20 år i år. I jubileumsåret vil vi publisere tekster fra personer som har bidratt i vårt arbeid med å skape leselyst blant barn, ungdom og voksne.

Denne uka kommer 20-årsteksten fra Arild Stavrum. Arild er tidligere fotballproff og nå forfatter. Han har deltatt i Foreningen !les sine prosjekter Idrett og lesing og Hat trick. Et utdrag fra hans bok, Maradonas magi, var også med i den første utgaven av Bokslukerprisen.

«Hei, og gratulerer til Foreningen !les med 20 år. Jeg har selv vært så heldig å delta som utøver, på jakt etter lesere.

Hvis jeg ser for meg barndom, ungdomstid og egentlig også voksenlivet, så har jeg drevet med to ting: jeg har lest bøker og spilt fotball. I utgangspunktet to forskjellige fritidssysler, men det rare er at de lever i en slags symbiose. Jo mer jeg leser, jo bedre spiller jeg fotball, og jo mer fotball jeg spiller, jo bedre leser jeg.

Bare prøv. Sett deg ned med en bok. Hva som helst. Skolebok, faglitteratur, roman eller diktsamling, det spiller ingen rolle, men les til du blir sliten, trøtt og lei. Da opplever du at skriften flyter, at du ikke så lett får med deg det hva du har lest og må hoppe tilbake i teksten. Du har rett og slett blitt så sliten at du har blitt en dårligere leser. Hva gjør du da? Mange slår på tv-en eller finner frem mobilen. Og det er det verste du kan gjøre hvis målet er å lese mer.

Rådet til bokormen er da å trene. Fotball, ski eller løping. Hva som helst i friluft som kan gjøre deg sliten. Og tren hardt. Ta deg skikkelig ut. Etterpå dusjer du, spiser et eple eller noe annet og leser igjen. For meg går lesingen alltid bedre da. Jeg får med meg det som står, jeg behøver ikke å hoppe tilbake i teksten, jeg leser, og jeg leser godt.

Det samme skjedde da jeg spilte aktivt fotball. Jeg kunne bli sliten og lei av all treningen. Kjente at stive bein og manglende motivasjon den dagen gjorde at nok var nok. Da kunne jeg sette meg ned med en bok. Fortape meg inn i en verden der jeg glemte at jeg var sliten. Og etter en time eller to var jeg jaggu klar til å trene igjen og å trene godt.

Forbilde: Forfatter Arild Stavrum snakker om fotball og lesing til fotballgutter fra Skedsmo. Foto: Nina Bigum Udnesseter

Dette er de tre siste bøkene jeg har lest: en biografi om fotballspilleren Michael Laudrup, en roman av Thorvald Steen og en krim av John Grisham. Jeg liker å lese en enkel, besteselgende krim av og til, og så gå rett over på en finurlig roman av Steen eller Ian McEwan, og deretter en faglitterær bok om fotball eller andre verdenskrig. Jeg har rett og slett ikke noen regler for hva jeg leser og det er ofte helt tilfeldig, men jeg forbeholder meg alltid retten til å avslutte en bok. Er boken kjedelig ryker den rett tilbake, bakerst i bokhylla, mest sannsynlig begravd for evig tid.

Arbeidet med Foreningen !les har ført meg til mange skoleklasser og fotballklubber. Jeg har snakket med ungdommene i Bærum Sportsklubb, på Holmlia og mange andre steder, med et lite håp om at en eller annen har fått det litt lettere for å plukke opp en bok.

Jeg forutsetter at Foreningen !les fortsetter sitt gode arbeid, hvorfor skifte? Og at jeg også i fremtiden kan være med å fremme mine to favoritter: bøkenes og fotballens fantastiske verden.»