!les20: Litterær tvekamp med andre ungdommer

Som ungdomsskoleelev var Vemund Breen Haugen en del av Foreningen !les sin ressursgruppe. Det innebar å lese og diskutere bøker med andre ungdommer. – Vi brynte oss på hverandre og stemningen var på topp, skriver han blant annet i sin 20-årstekst.

Skrevet september 4, 2017 i Bibliotek/lærer, Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les er 20 år i år. Hver uke gjennom jubileumsåret vil vi publisere tekster fra personer har vært viktige i vårt arbeid med å skape leselyst blant ulike målgrupper.

Ukas tekst kommer fra Vemund Breen Haugen. Vemund var lenge en del av vår ressursgruppe med lesende ungdommer. Han bidro også med tekster og innspill til sakprosamagasinet Faktafyk, og har vært en del av juryarbeidet i både Uprisen og Ungdommens kritikerpris.

«Hei Foreningen !les!

I anledning av deres 20-årsjubileum har jeg fått lov til å skrive dere en liten hilsen.

Jeg ble kjent med !les gjennom mitt arbeid i ressursgruppen. Her leste jeg ungdomsbøker, med pizza, brus og lesestoff som største belønning! Jeg sa hva jeg mente om bøkene, og måtte forsvare meningen mine mot andre ungdommer som hadde lest de samme bøkene som meg. Vi brynte oss på hverandre og stemningen var på topp – bare gode minner!

Gjennom arbeidet mitt fikk jeg mulighet til å skrive i Faktafyk, uttrykke meg om design, og få min første opplevelse som arbeidstaker; verdifulle opplevelser.

En av de tingene som gjorde det så fint å arbeide hos !les, er hva dere arbeider for. Det å lese har gjort utrolig mye for meg og veldig mange jeg kjenner, det er noe som er undervurdert hos dagens ungdom.

«Han som ikke leser har ingen fordel over han som ikke er i stand til å lese», skal Mark Twain ha sagt, og dette oppsummerer det på en presis måte. Jeg leser både for å lære og for å få en pause fra hverdagen, og det er noe jeg er svært takknemlig for at jeg finner glede i.

Til alle som er på !les sine hjemmesider er dette en selvfølge, men det er viktig å huske på at det er mange som ser lesing som en byrde – dette er en holdning vi må endre på. Det å spre leselyst, det er viktig.

Det er derfor jeg er en så stor tilhenger av arbeidet nettopp !les gjør!»