!les20: Er glad Foreningen !les finnes

Skolebibliotek ved Spangereid skole, Line Hansen Hjellup, bruker Bokslukerprisen aktivt i sin jobb. – Jeg er så glad for at Foreningen !les finnes! At noen jobber for å inspirere til mer lesing, økt leseengasjement og interesse for litteratur blant barn, ungdom og voksne, skriver hun blant annet i sin 20-årstekst.

Skrevet september 11, 2017 i Bibliotek/lærer, Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les er 20 år i år. Hver uke i jubileumsåret vil vi publisere tekster fra personer som har bidratt i vårt arbeid med å skape engasjement for lesing blant barn, ungdom og voksne.

Denne uka kommer teksten fra Line Hansen Hjellup. Line er skolebibliotekar ved Spangereid skole i Lindesnes og har vært med i Bokslukerprisen flere ganger. Hun er også representant i Norsk Bibliotekforenings spesialgruppe NBF skole.

«Som skolebibliotekar følger jeg alltid med på hva Foreningen !les driver med. Er det noen nye og spennende leseprosjekter på gang? Noe som skolen vår kan delta på?

Hvert år er sjette klasse på Spangereid skole med på Bokslukerprisen. Da leser de utdrag fra 10 norske barne-/ungdomsbøker og stemmer i vei på favorittutdragene sine. I 2014/15 var elevene våre med som juryklasse for å stemme fram sin favoritt blant de fem superfinalistene. Hele klassen reiste til Oslo for å overvære prisutdelingen. Det var fantastisk for elevene å treffe superfinalist-forfatterne og overvære den høytidelige kåringen av Alexander Løken med boka Trollskallen. Ingen tvil om at dette var en opplevelse for livet!

Jeg som skolebibliotekar har jo også tro på at deltakelse i Bokslukerprisen og de leseoppdragene som elevene gjennomfører ved å delta, både som vanlig deltaker og som jurymedlem, er læring for livet; elevene leser bøker de kanskje ikke hadde oppdaget og lest uten prosjektet, de leser andre sjangre enn de pleier, de utvider sin leseerfaring og de må reflektere og mene noe om det de leser. En nøkkel for å lykkes med å være med i Bokslukerprisen er å ha engasjerte lærere som setter av god tid til lesing og diskusjon av utdragene.

Spangereid skole er svært opptatt av engasjement og leseglede og vi arbeider systematisk med dette på alle trinn. På sjette trinn er Bokslukerprisen en stor del av det systemiske arbeidet for leseglede. Vi har utvidet Bokslukerprisen lokalt på skolen ved å lage et to-ukers leseprosjekt i etterkant av antologien. I dette prosjektet er alle superfinalistbøkene fra alle år med Bokslukerpris tilgjengelig for lystlesing. Klassen har 45 minutter avsatt til lesing på skolen hver dag, samt 45 minutter til fritidslesing hjemme hver dag. Lesing av superfinalistbøkene er en suksess hvert år! Det er jo en unik samling av gode barne-/og ungdomsbøker valgt ut av andre elever på samme alder.

Jeg er så glad for at Foreningen !les finnes! At noen jobber for å inspirere til mer lesing, økt leseengasjement og interesse for litteratur blant barn, ungdom og voksne. Og jeg tror det blir viktigere og viktigere, slik at vi ikke blir totalt oppslukt av den digitale verden…

Gratulerer med 20 år! Dette er bare en begynnelse. Jeg gleder meg til å være med på fortsettelsen!»