!les20: – Jeg lærte meg å lese oppned

Foreningen !les feirer 20 år i 2017. I forbindelse med jubileet vil vi publisere tekster og hilsninger fra personer som har bidratt i foreningens arbeid med å fremme leselyst blant barn, ungdom og voksne. Ukas tekst er fra Ine Bertelsen.

Skrevet mars 20, 2017 i Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les er en medlemsorganisasjon som ble etablert i 1997 som Aksjon Leselyst. Det var bokbransjen som tok initiativ til aksjonen på bakgrunn av manglende leselyst og dårlige lesevaner spesielt blant ungdom. Siden starten har Foreningen !les utviklet seg til å bli blant Norges fremste formidler av litteratur for ulike målgrupper.

Ukens tekst er fra Ine Bertelsen. Ine er tidligere styremedlem i Foreningen !les og en aktiv litteraturpolitiker i Rogaland.

Kunsten å lese
Jeg har lest så lenge jeg kan huske, helt siden jeg satt ved kjøkkenbordet som lite barn og lærte meg å lese Donald. Storebror min satt på andre siden av bordet og tviholdt på bladet. Han ville lese det først selv og var ikke interessert i å snu bladet slik at vi begge kunne lese sammen. Så jeg lærte meg å lese oppned – og det fungerte utmerket. Jeg slukte bøker og kan fremdeles huske den dagen da bibliotekaren på mitt lokale bibliotek lot meg få lov til å lese bøker for voksne i en alder av 12 år. Hun mente at «Love Story» av Erich Segal var en utmerket bok og at jeg kom til å elske den. – tror faktisk ikke jeg lest så mye av den, men en helt ny verden åpnet seg for meg. Siden har jeg lest mye og litteratur er veldig viktig for meg.

Skolebibliotek
Men jeg fikk en tankevekker da det viste seg at min eldste sønn hadde store problemer med å lese – han nøt å bli lest for, men strevet med å lese selv. I dag vet vi at hadde hans alvorlige øyesykdom blitt oppdaget tidligere hadde kanskje hans vei inn i litteraturen vært mye enklere. Denne erfaringen har gitt meg perspektiv på lesing, hvor viktig det er at vi legger til rette for at alle skulle kunne lese uavhengig av ferdighetsnivå. Jeg har derfor engasjert med i skolebibliotekpolitikk, eller en manglende sådan. Heldigvis ser det ut til at også myndighetene nå forstår viktigheten av å ha et fungerende skolebibliotek på enhver skole. Ingenting gleder mitt hjerte mer enn å se og oppleve barn som finner gleden i å lese. For jo flere vi er som fokusere på viktigheten av lesing, jo flere lesere får vi. Dette har selvfølgelig Foreningen !les forstått for lenge siden – de søker samarbeid med alle som fremmer lesing.

Barne- og ungsomlitteratur
Jeg har arbeidet med barne- og ungdomsbøker i en årrekke og det er ofte disse bøkene som gjør mest inntrykk. Husker jeg var på seksjonstur til Flekkefjord med fylkeskommunen og fikk en telefon fra en ansatt på et bibliotek i Rogaland – Ine har du lest?! Boken var helt ny så jeg hadde ikke lest den, så jeg sprang til bokhandleren i Flekkefjord som ikke hadde tatt den inn. Da var det ikke annet å gjøre enn å kaste seg i bilen og kjøre til Stavanger, fordi denne boken var så spesiell at den bibliotekansatte jeg hadde snakket med hadde gjemt den i kjelleren på biblioteket slik at ingen skulle lese den.

Dette ble starten på en lang diskusjon i media om barnebøker og passende innhold. Boken jeg ikke hadde lest den dagen, men som jeg skulle få et nært forhold til etterhvert, var «Tjuven» av Rune Belsvik. Mye har skjedd siden den gang – barne- og ungdomsbøker omtales oftere i media og toleransen for ulike temaer i bøkene er langt høyere enn tidligere.

Lesedemonstrasjon
Det finnes ikke den organisasjon i Norge som gjør mer for å fremme leseferdighetene hos den enkelte enn dem som arbeider hos Foreningen !les. En helt fantastisk gjeng som gjør at den oppvoksende slekt faktisk leser bøker, både smale kulturfondbøker, dikt, men også kioskveltere, bildebøker, ja, hele spekteret – heldigvis.

Hatten av for dere alle i Foreningen !les – og skulle den sittende eller kommende regjerning finne på å kutte støtten deres – er jeg ikke i tvil. Jeg tar med meg alle min lesevenner – alt fra min lille lesevenninne på 4 år til nabobestemoren som lesee for sitt barnebarn – og tropper opp foran Stortinget til tidenes Lesedemonstrasjon! Enkelte ting her i livet er hellig – Foreningen !les er en av dem.

Vel blåst – gleder meg til de 20 nest årene!