Invitasjon til utdeling av Uprisen

Torsdag 28. mai klokken 1300 deles Uprisen ut i Kulturhuset Banken under Litteraturfestivalen på Lillehammer.

Skrevet mai 21, 2015 i Nyheter Legg inn kommentar

Nominerte-Uprisen-2015_webElever i ungdomsskolen skrev i fjor 1200 anmeldelser av norske ungdomsbøker utgitt i 2014. Basert på anmeldelsene nominerte en ungdomsjury fem bøker, som syv juryklasser siden januar i år har lest og diskutert. Torsdag 28. mai klokken 1300, under et storstilt arrangement i Festsalen i Kulturhuset Banken på Lillehammer, får vi vite hvilken bok som er ungdommens favoritt. Alle juryklasser og nominerte forfattere vil være til stede.

De nominerte er:
1957 av Jon Ewo, Cappelen Damm
Soledad av Tor Arve Røssland, Aschehoug
De som ikke finnes av Simon Stranger, Cappelen Damm
I morgen er alt mørkt av Sigbjørn Mostue, Cappelen Damm
Blodspor i Klondike av Johan B. Mjønes, Aschehoug

Juryklassene er:
Nord-Trøndelag: Vuku Oppvekstsenter
Oppland: Biri ungdomsskole
Akershus: Kråkstad skole
Møre og Romsdal: Stokksund skule
Troms: Andørja Montessoriskole