!les20: Inspirert av farmor!

Elisabeth Walsøe Wøhni er bibliotekar ved Fyrstikkalleen skole og en aktiv litteraturformidler i møte med elevene. Leselysten ble etablert i ung alder. – Farmor jobbet som bibliotekar og jeg tilbrakte en hel del tid med å besøke henne på biblioteket i Kabelvåg, skriver hun i ukens 20-årstekst.

Skrevet august 28, 2017 i Bibliotek/lærer, Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les fyller 20 år i år. Hver uke gjennom året vil vi publisere tekster fra personer som har bidratt i vårt arbeid med å skape engasjement for lesing blant barn, ungdom og voksne.

Neste bidragsyter er Elisabeth Walsøe Wøhni. Elisabeth er bibliotekar ved Fyrstikkalleen skole i Oslo, og har deltatt med klasser i Ungdommens kritikerpris. Biblioteket var også vert for lanseringen av den første utgivelsen av sakprosamagasinet Faktafyk i 2012.

«Gratulerer så mye med 20-årsdagen Foreningen !les!

Er det noe som støtter og hjelper en skolebibliotekar i en aktiv hverdag, så er det nettsidene og antologiene som Rein tekst og tXt-aksjonen, og Uprisen og Ungdommens kritikerpris.

To ganger har jeg vært så heldig å følge klasser på Fyrstikkalleen skole som har deltatt på Ungdommens kritikerpris i et aktivt samarbeid med lærerne. I 2012 vant Stig Sæterbakken med Gjennom natten og i 2014 vant Agnes Ravatn med Fugletribunalet. Det har vært spennende å følge elevene i leseprosessen, der de blir presentert for litteratur som ikke er skrevet for målgruppen, møte med kritikere, forfattere og de andre klassene. Elevenes møte med ny litteratur hvor de får nye innfallsvinkler til litteraturen og verden. Elever som ikke har lest en hel bok tidligere, leser og diskuterer bøkene som er plukket ut for å finne den de synes er best.

Selv har jeg alltid lest mye og variert. Da jeg gikk på barneskolen var boken Heksen Belladonna av Eva Ibbotson en av favorittene mine. Senere på ungdomskolen ble det de kriminalhistoriske bøkene om Forbryternes overmenn, Alvefolket av Wendy og Richard Pini, Kjærlighet i koleraens tid av Gabriel Garcia Marquez, Papillon av Henri Charriere, Hellemyrfolket av Amalie Skram og Parfymen av Süskind. Alle historier satte seg som gode leseopplevelser.

Jeg var så heldig å ha gode norsklærere på både ungdomsskolen og videregående, og en farmor som jobbet som bibliotekar. Jeg tilbrakte en hel del tid med å besøke henne på biblioteket i Kabelvåg. Akkurat nå har jeg hatt noen gode leseopplevelser med Ida Hegazi Høyers Unnskyld, Nina Lykkes Nei og atter Nei og Anna Norths Sophie Starks liv og død.

Lesing er en del av jobben som skolebibliotekar. Jeg leser for å holde meg oppdatert og for å kunne veilede og finne litteratur til elevene våre. Jeg leser fordi det er noe som gir glede. Elevgruppen på Fyrstikkalleen skole er ungdoms- og videregående elever fra alle verdens hjørner. Det å finne den gode historien, forsvinne inn i en annen verden, om det er fantasy, krim, noveller, dikt eller samtidslitteratur, utvider horisonten. Når man så skal hjelpe elever å finne boken som de vil like, er det utrolig fint å ha fått tips til forskjellig litteratur fra Foreningen !les sine antologier, og klasser og elever som har samarbeidet med dere.

For tiden har vi et lite leseprosjekt på Fyrstikkalleen skole med #Mennleser #forbilde. Vi prøver å gjøre en forskjell for elevene, gi guttene mannlige lesende forbilder og har utfordret de mannlige ansatte på skolen til å anbefale en bok. I tillegg har vi på skolebiblioteket i samarbeid med en entusiastisk lærer startet opp litteraturuke i oktober i forbindelse med Halloween. Vi fokuserer på krim, skrekk og gru i litteraturen. Bestiller inn forfattere til forfatterbesøk i samarbeid med lærerne, har quiz og spøkelseshistorier i skolebiblioteket.

Jeg har et sterkt ønske om at alle skal kunne oppleve den gode leseopplevelsen i løpet av skoletiden. For elever som kommer fra et hjem uten bokhyller, er det viktig at de finner et velutstyrt skolebibliotek hvor de kan bli presentert og utfordret til å lese litteratur.

Foreningen !les er med på å bygge opp og formidle den gode litteraturen til barn, unge og voksne. Ser frem til mange gode fremtidige tips og inspirasjoner fra dere.

Gratulerer med jubileet!»