Hat trick på Åråsen

I forkant av Lillestrøms første hjemmekamp arrangerte klubben og Foreningen !les en seanse med fotball og litteratur.

Skrevet april 9, 2014 i Bibliotek, Idrett, Nyheter Legg inn kommentar

Forbilder: Mari Knudsen og Erik Nevdal Mjelde fra Lillestrøm snakket om fotball og lesing til de unge tilhørerne. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

I prosjektet «Hat trick» flytter Foreningen !les litteratur og formidling ut på fotballarenaen for å inspirere unge fotballspillere til mer lesing. Samtidig jobbes det med å fremheve lesende forbilder fra Tippeligaen og Toppserien.

I forbindelse med Lillestrøms hjemmekamp mot Sandnes Ulf søndag 6. april, ble et gutte- og jentelag fra klubbens ungdomsavdeling invitert til et litterært møte med toppspillerne Mari Knudsen og Erik Nevdal Mjelde, bibliotekar Ragnhild Malfang ved Skedsmo bibliotek og forfatter og tidligere proffspiller Arild Stavrum.

– For oss er det viktig å møte potensielle lesere på ulike arenaer for å inspirere til mer lesing. Ved å koble litteratur og formidling til fotballbanen og synliggjøre lesende rollemodeller, kan vi øke leselysten blant barn og unge og endre stereotype oppfatninger av leseren, sier prosjektleder i Foreningen !les, Ole Ivar Burås Storø.

– Lillestrøm er en inkluderende klubb med tydelige visjoner som passer godt med prosjektets tanker og ideer. Vi er derfor glade for at vi fikk anledning til å presentere «Hat trick» og møte fotballglade gutter og jenter på Åråsen stadion i forbindelse med klubbens første hjemmekamp, legger han til.

Avslappende å lese
Foreningen !les har filmet en rekke toppspillere som snakker om sitt forhold til lesing, deriblant Mari Knudsen fra LSK Kvinner og tidligere Lillestrøm-spiller, Thorstein Helstad. Søndag fikk spillerne, som de første i Norge, se smakebiter fra disse filmene. I tillegg fikk de møte Knudsen og Nevdal Mjelde.

– Jeg har alltid vært glad i å lese og bruker lesing aktivt for å koble av fra fotballen. Som fotballspiller har man en del dødtid og det er mye reising. Da er det fint å lese bøker, sa Knudsen

Nevdal Mjelde bruker også lesing som et avkoblingsmiddel.

– Alle har forskjellige måter å koble ut fotballen eller forberede seg til kamper på. For min del er det å lese i en bok avslappende. Ole Einar Bjørndalen gjør også det og man må lære av de beste, sa han.

Lokale møter mellom bibliotek og klubb
Ungdomslagene fikk hver sin bokbag fra Foreningen !les med et bredt utvalg av litteratur. Bagene skal fungere som en start på et garderobebibliotek for de unge spillerne.

– Vår erfaring er at terskelen for å lese senkes når bøker gjøres tilgjengelig, og at lysten til å lese økes ved at bøkene blir presentert på en spennende måte. Derfor er en viktig del av «Hat trick» å legge til rette for lokale møter mellom bibliotek og klubber, sier Storø.

Til stede på Åråsen var bibliotekar Ragnhild Malfang ved Skedsmo bibliotek å presentere et utvalg av bøker for spillerne.

– Det er mange likheter mellom fotball og bøker. Jeg tror du kan finne mye av den samme inspirasjonen i lesingen som i fotballen, innledet Malfang før hun snakket om følgende fire bøker:

Spille død av Tim Bowler, Mirakel av R.J. Palacio, Glassbarna av Kristina Ohlsson og Gangster-bestemor av David Walliams.

Leseagent: Ragnhild Malfang ved Skedsmo bibliotek formidlet bøker til fotballspillerne. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Magisk god
Arild Stavrum har en lang karriere bak seg som spiller på toppnivå i klubber som Brann, Molde, Stabæk, Helsingborg, Aberdeen og Besiktas. Han har også vært trener for Bærum, Molde og Skeid.

– Jeg likte å spille på Åråsen da jeg var aktiv. Jeg skåret stort sett da jeg spilte her og det er alltid bra stemning på stadion. Supporterne er blant de beste i Norge, sa Stavrum innledningsvis.

På Åråsen denne gangen snakket han imidlertid om sin første ungdomsbok, Maradonas magi.

– Jeg ville skrive om fotball, men uten at det skulle være en fagbok, sa Stavrum og fortalte de unge spillerne hvordan han hentet inspirasjon til bokens hovedkarakterer:

– Jeg trengte en helt og en skurk. Helten er inspirert av min store helt, Diego Armando Maradona, mens skurken har utgangspunkt i den tidligere italienske forsvarsspilleren Claudio Gentile.

Spillerne kjente til Maradona, men hadde ikke hørt om Gentile.

– Gentile var en stygg og vond spiller som hele tiden var ute etter Maradona når de møttes, sa Stavrum.

Forfatteren viste videre frem to identiske skåringer av argentinerne Maradona og Messi. Førstnevnte i landskamp mot England under VM i 1986, sistnevnte i seriekamp for Barcelona mot Getaffe i 2007.

– 21 år senere gjør Messi akkurat det samme som Maradona gjorde. Målene er helt like. Se hvor de mottar ballen og hvordan de drar seg forbi motstanderne. Begge fører ballen med yttersiden av venstrefoten, går inn i banen og drar en pasningsfinte inn mellom back og midtstopper. Så runder de keeper, skårer, snubler på samme sted og jubler på samme måte. Her må det ligge et eller annet bak, sa Stavrum og røpet at hans tanke er at det finnes en magi for å bli like god som Maradonna og Messi:

– Det var utgangspunktet mitt da jeg begynte å skrive denne boken. Det kommer to bøker til i denne serien.

Leselyst: De unge spillerne på Lillestrøm ble inspirert til å lese Arild Stavrums bok, "Maradonas magi". Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Leselyst: De unge spillerne på Lillestrøm ble inspirert til å lese Arild Stavrums bok, «Maradonas magi». Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Les mer om «Hat trick» her.