Fotball og litteratur på Intility Arena

Tirsdag 24. oktober var Foreningen !les og forfatterlandslaget i fotball invitert til kamp og formidling på Vålerengas nye storstue. Arrangementet var i regi av skolebibliotekar Ingrid Svennevig Hagen ved Valle Hovin videregående skole.

Skrevet oktober 25, 2017 i Bibliotek/lærer, Formidling, Idrett, Lærer videregående, Nyheter, Rein tekst, Videregående Legg inn kommentar

Fair Play: Det var god stemning på og utenfor banen da forfatterlandslaget møtte elever ved Valle Hovin vgs på Intility Arena.

Skolen og skolebiblioteket er nyåpnet og strategisk plassert i Intility Arena. Skolen tilbyr Studiespesialisering og Studiespesialisering med toppidrett. Denne tirsdagen møtte forfatterlandslaget utvalgte fotballelever til en kamp på 2×25 minutter. Det ble en knusende seier og de unge talentene ga seg ikke før det stod 8-0 på resultattavla. Spillegleden blant forfatterne var likevel stor.

– Det var kjempegøy å spille på Vålerengas nye stadion. Selv om vi fikk kjørt oss i selve kampen, ble det en veldig trivelig dag. Hvis jeg hadde vært elev ved Valle Hovin vgs, ville jeg vært stolt av skolen min. Det må være fantastisk å gå på en skole i så flotte omgivelser, sier forfatter Peder Samdal.

Etter kampen møttes forfattere og samtlige elever ved skolen i skolebiblioteket. Med utsikt over fotballmatta ble det to omganger med samtaler om lesing, skriving, litteratur og fotball. Av forfatterne stilte Audun Mortensen, Peder Samdal, Eirik Ingebrigtsen og Nikolaj Frobenius. Samtalene ble ledet av Ole IB Storø i Foreningen !les.

– Forfatterlandslaget er positive til å bidra i prosjekter som fremmer leselyst og vi kommer gjerne tilbake ved en senere anledning. Fotball kan skape møter mellom folk, og samtaler om litteratur og hva som er fint med lesing. For mange ungdommer vil bøker om fotball være en inngang til litteraturens verden, sier Samdal.

For Foreningen !les var det helt naturlig å bidra på en slik seanse.

– Foreningen !les har jobbet mye med å finne alternative arenaer å drive litteraturformidling på. I prosjekter som Idrett og lesing og Hat trick har vi blant annet flyttet formidlingen ut av bibliotekene og inn på idrettsbanen, og jobbet for å fremheve lesende forbilder. For oss er det fint å få være med på slike arrangement, sier Storø i Foreningen !les.

Bakrom: Etter kampen var det forfattersamtaler i skolebiblioteket. Her er Ole IB Storø (t.v.) fra Foreningen !les sammen med forfatterne Eirik Ingebrigtsen og Nikolaj Frobenius. Foto: Ingrid Svennevig Hagen.

Det var skolebibliotekar ved Valle Hovin videregående skole, Ingrid Svennevig Hagen, som tok initiativ til arrangementet. For Svennevig Hagen er det viktig å finne nye måter å engasjere elevene i lesing og litteratur på.

– Som skolebibliotekar må man hele tiden tenke ut nye måter å drive formidling på. Siden de fleste av elevene våre er interesserte i fotball, tenkte jeg at det var lurt å komme dem i møte på deres egen arena. Da var det heldig at forfatterlandslaget umiddelbart tente på ideen og stilte med et 11er-lag, sier hun.

Ettersom både skolen og skolebiblioteket her helt nytt, blir det for bibliotekaren ekstra viktig å finne kreative måter å drive formidling på.

– Jeg har tro på å ta de unge leserne på alvor og introdusere dem for god litteratur. Det fikk vi til da forfatterlandslaget kom på besøk. Jeg er overbevist om at slike arrangementer i skolebiblioteket er med på å skape et godt skolemiljø, øke elevenes leselyst og deres bevissthet om hva et skolebibliotek bør være, sier hun.

Om forfatterne
Audun Mortensen debuterte i 2009 med diktsamlingen Alle forteller meg hvor bra jeg er i tilfelle jeg blir det. Den ble i Aftenposten utnevnt til «årets beste diktdebut». Siden da har Audun utgitt flere diktsamlinger, romaner og prosa. Nå er han aktuell med romanen Fire dager i BerlinFlamme forlag.

Peder Samdal ga ut sin første bok i 2015. Det er en sakprosabok og har tittelen Mario Balotelli forklarer Europa. Han driver også det litterære nettstedet olympiastadion.no.

Eirik Ingebrigtsen debuterte i 2001 med romanen VesenOktober forlag. Han har gitt ut flere romaner på samme forlag, og skrev i fjor boka Ørjan keeperskole som kom ut på Samlaget. Han har redigerte den skjønnlitterære antologien Respons 22/7, og i tillegg til å være forfatter jobber han i Norsk Forfattersentrum. Han har vunnet Sultprisen i 2013 og Nynorsk litteraturpris 2015.

Nikolaj Frobenius debuterte i 1986 med prosatekstsamlingen Virvl. Siden da har det blitt en rekke utgivelser. Han har vunnet P2-lytternes romanpris og Ungdommens kritikerpris for boka Jeg skal vise dere frykten. I tillegg til å skrive bøker, skriver også Nikolaj filmmanus.

Utsikt: Slik er utsikten fra skolebiblioteket på Intility Arena.