Forslag til aktiviteter på Nasjonal bibliotekdag

Torsdag 1. september er det Nasjonal bibliotekdag, som i år markeres for andre gang. Denne dagen oppfordres alle bibliotekglade til å ta turen innom biblioteket for å vise at biblioteket er viktig.

Skrevet august 4, 2016 i Bibliotek/lærer, Formidling Legg inn kommentar

Her finner du aktiviteter som ditt bibliotek kan gjøre i forbindelse med Nasjonal bibliotekdag 1. september:

• Bokprat: Inviter eller besøk en skoleklasse, del ut gratis bok til elevene og gi en kort presentasjon av et utvalg av bøkene i antologiene til Foreningen !les.
  • Lage utstillinger av bøkene det er utdrag fra i antologiene til Foreningen !les.
  • Forfatter- eller oversetterbesøk. Inviter de som er med antologiene, eller vinneren av Bokslukerprisen, Uprisen eller Ungdommens kritikerpris.
  • Inviter skoleklasser og ha bokprat om fakta- og sakprosabøker. Ta utgangspunkt i sakprosamagasinet Faktafyk fra Foreningen !les.
  • Amnesti – inviter folk til å levere bøker som har gått over innleveringsdatoen uten å måtte betale for de.
  • Eventyrstund for de minste.
  • Diktlesning høyt i biblioteket hver halvtime.
  • Høytlesningskrok hver time.
  • Krok i lokalet med mulighet til å høre på lydbøker.
  • Inviter flyktninger/norskopplæringsklasse til biblioteket og en eller flere skoleklasser. Få flyktningene til å fortelle om sin kultur, sin favorittbok osv. La så elevene og flyktningene lage noe fra deres hjemsted. Avslutt med en høytlesningsstund.
  • Konkurranse – alle mellom feks. 4 og 16 år som bruker lånekortet sitt den dagen er med i trekning av en premie.
  • Boktelt – folk kan komme og bytte inn bøker. Gi så de bøkene som har kommet inn til en god sak: f.eks. norskopplæringskurs, sykehus, fengsel, e.l.
  • Ha litterære konkurranser som for eksempel litterære rebusløp, tegnekonkurranser.
  • Inviter en forsker til å holde ett litterært foredrag.
  • Del ut boller med lyriske rosiner – bak boller med innbakt lapp i aluminiumsfolie. Lappen inneholder et boktips eller et tilbud.
  • Inviter lokale forfattere på besøk til høytlesning.