Den lesende gutten

Der jenter ofte opplever å bli behandlet som lesere og litteraturinteresserte, omtales gutter gjerne som lesesvake og uinteresserte. Det kan lett bli en selvoppfyllende profeti.

Skrevet august 19, 2012 i Meninger Legg inn kommentar

Den engelske organisasjonen National Literacy Trust lanserte i sommer forskningsrapporten ”Boy´s Reading Commission”. Den viser blant annet at jenter i større grad oppmuntres til å lese av foreldre og lærere, oftere blir tatt med på biblioteket og får bøker i gaver, og har tydeligere lesende rollemodeller, enn gutter. Den peker også på at lærere mangler kunnskap om nyere og spennende tekster for gutter, og at mange av de lesende mennene, som kunne vært rollemodeller, velger å gå stille i dørene fordi det oppleves som lite maskulint å lese. Det er stor grunn til å anta at dette er funn som også gjelder i Norge.

Så lenge gutter møter dårligere formidling av bøker, bør det ikke forundre oss om de også leser mindre. Løsningen ligger ikke i å senke forventningene og snakke mye og høyt om at de ikke leser. Dessverre er dette ofte mantraet i norsk offentlighet. Det ser ut til å være en utbredt holdning om at gutter egentlig ikke leser, noe som naturligvis guttene selv registrerer.

Selvfølgelig må også gutter oppmuntres til å lese, få bøker i gaver og bli tatt med på biblioteket. Vi må formidle kvalitetslitteratur til gutter og legge til rette for at også de kan oppleve lesingens egenverdi. Vi må slutte å se på lesing som en feminin verdi, og menn må være synlige lesere og opptre som lesende rollemodeller.

Foreningen !les har gjennom 15 års erfaring med lesetiltak og konkrete prosjekter erfart at gutter leser. De leser fag- og skjønnlitteratur, poesi og tegneserier. De leser på papir og skjerm. Gutter diskuterer bøker, tipser hverandre om lesestoff og er interesserte i litteratur. Men de må få en inngangsport, og den er det vi som formidlere som sitter på nøkkelen til.

Den lesende gutten finnes i aller høyeste grad, men vi risikerer å få færre med på laget så lenge vi fortsetter å forvente noe annet.

Av Wanda Voldner
Daglig leder i Foreningen !les