Foreningen !les på Lillehammer

Som vanlig er Foreningen !les representert på Norsk Litteraturfestival på Lillehammer med en rekke programposter. Vi gleder oss til festivalen. Her kan du se en oversikt over våre aktiviteter.

Skrevet april 30, 2018 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Barn og unge som kritikere?
Dato: 30. mai klokken 1130-1230
Sted: Elephant kunsthall

Bjarte Bakken i Foreningen !les er en del av panelet når Litteraturfestivalen på Lillehammer i samarbeid med Barnebokkritikk inviterer til debatt om barn og unge som kritikere.

Stadig oftere hører vi om viktigheten av barn og unges deltagelse og medskaping i kunsten. Barn og unge får også i større grad enn før tildelt fremtredende formidlerroller, som for eksempel nyskolerte amatørkritikere. Hvilken betydning har denne utviklingen for litteraturkritikkens kvalitet, legitimitet og relevans? I samtale med sentrale aktører på feltet oppfordrer vi til debatt om hvorvidt det som må kunne kalles en av de sterkeste tendensene i kunst og kulturfeltet har noe for seg.

Panel: Maren Ørstavik (Periskop), Bjarte Bakken (Foreningen !les), Ingvild Bræin (Barnebokkritikk).
Moderator: Lisa Nagel

Uprisen Ungdomsbokbad
Dato: 30. mai klokken 1900-2000
Sted: Litteraturhus Lillehammer

Litteraturfestivalen på Lillehammer inviterer i samarbeid med Foreningen !les juryklasser i Uprisen til oppkjøring til Ushowet!

De sju juryklassene fra Vest-Agder, Sogn og Fjordane, Hedmark, Østfold, Trøndelag, Oppland og Finnmark får muligheten til å stille spørsmål til de nominerte forfatterne Thomas Enger, Endre Lund Eriksen, Camilla Sandmo, Bjørn Ingvaldsen og Ingelin Røssland.

Ungdommer fra juryklassene leder selv samtalen.

Barne- og ungdomsbokquiz
Dato: 30. mai klokken 2100-2230
Sted: Holbøsalen, Kulturhuset Banken

I samarbeid med Norsk Litteraturfestival 2018 arrangerer Foreningen !les quiz i barne- og ungdomslitteratur onsdag 30. mai klokken 2100.

Det blir lett blanding fra litteraturhistorien, en uformell tone og god stemning!

Quizen er Holbøsalen i Kulturhuset Banken, og styres som vanlig av Bjørn Ingvaldsen og Stig Elvis Furset.

Påmelding på festivalkontoret. Maks 5 på hvert lag.

Barnebokbad
Dato: 31. mai klokken 1100-1200
Sted: Litteraturhus Lillehammer

Barn bokbader Lars Joachim Grimstad!

I løpet av våren har skoleklasser på mellomtrinnet fra Buvollen, Vingar og Vingrom skole hatt høytlesning i klassen av «Egoland» av Grimstad. I etterkant har de, gjennom filosofiske samtaler i klasserommet, jobbet med forskjellige temaer fra boken og kommet frem til spørsmål de ønsker å stille forfatteren. Representanter fra klassene er spørsmålsambassadører og utgjør panelet som skal bokbade Grimstad.

Barnebokbad er et samarbeid mellom Norsk Litteraturfestival, Pål Brekke Indregard, Vilde Kamfjord og Foreningen !les.

Ushowet
Dato: 31. mai klokken 1300-1400
Sted: Festsalen, Kulturhuset Banken

Norsk Litteraturfestival på Lillehammer arrangerer i samarbeid med Foreningen !les utdeling av Uprisen – årets ungdomsbok.

De sju juryklassene i Uprisen fra Vest-Agder, Sogn og Fjordane, Hedmark, Østfold, Trøndelag, Oppland og Finnmark vil avsløre hvem som skrev fjorårets beste ungdomsbok og kåre vinneren av Uprisen 2018.

De nominerte forfatterne er Endre Lund Eriksen, Thomas Enger, Ingelin Røssland, Bjørn Ingvaldsen og Camilla Sandmo.

Kulturminister Trine Skei Grande (V) forteller om hvorfor hun mener det er viktig å lese. Og det vil bli opplesning fra de nominerte bøkene ved Trygve Ramnefjell og underholdning fra UKM.

Konferansier: Heidi Marie Vestrheim

Upris-foredraget: Interaktive historier
Dato: 31. mai klokken 1600-1700
Sted: Café Stift

Fjorårets vinner av Uprisen – årets ungdomsbok Norsk Litteraturfestival på Lillehammer til å holde Upris-foredrag på årets festival. Asbjørn Rydland, som vant med boka Galderstjerna, holder foredrag om Interaktive historier.

Stadig fleire av oss bruker fritida på ulike typar spel, og særleg data- og tv-spel blir ofte sett på som ein motpol til litteraturen. Men er det nødvendigvis slik?

Rydland har opp gjennom livet brukt mykje tid på ulike typar spel, og meiner det har hatt ein positiv effekt på skrivinga hans. Her fortel han om historieaspektet ved data- og tv-spel, bordrollespel og levande rollespel, og gir oss eit innblikk i kva han som forfattar har lært av desse hobbyane.

Nordisk Slamfest
Dato: Fredag 1. juni klokken 2130-2330
Sted: Festsalen, Kulturhuset Banken

Nordisk slampoesi er ikke lenger kun et undergrunnsfenomen, formen har også inntatt de store nasjonale teaterscenene og litteraturfestivalene.

Under Banknatta på Litteraturfestivalen på Lillehammer forenes noen av de ypperste kreftene i et show som viser den beste slampoesien som Norden har å by på akkurat nå.

Fra Norge stiller: Fredrik Høyer, Sofie Frost og Lars Tønnesen (Atlars), fra Sverige: Olivia Bergdahl og Oskar Hanska og fra Danmark: Peter Dyreborg og Sara Hauge.

Slamfesten er i Festsalen i Kulturhuset Banken.

Konferansier: Heidi Marie Vestrheim

Musikk: Beatur (Island)