Foreningen !les nominert til ALMA 2018

For tredje år på rad er Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) 2018. Listen over de nominerte kandidatene ble offentliggjort på den internasjonale bokmessen i Frankfurt i Tyskland i går, torsdag 12. oktober.

Skrevet oktober 13, 2017 i Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Litteraturprisen til Astrid Lindgrens minne ble innstiftet av Sveriges regjering i 2002 og er verdens største barne- og ungdomslitteraturpris. Prissummen er fem millioner svenske kroner. Prisen er en internasjonal og deles ut årlig til en eller flere prismottagere uavhengig av språk eller nasjonalitet. Forfattere, illustratører, fortellere eller lesefremmende arbeid kan belønnes. Formålet med prisen er å styrke og øke interessen for barne- og ungdomslitteratur i verden. Basen for arbeidet er FNs barnekonvensjon og barns rett til kultur. Prisvinneren bestemmes av en jury som tar imot nomineringer fra instanser i hele verden. Litteraturprisen til Astrid Lindgrens minne administreres av Statens kulturråd i Sverige.

Listen over nominerte til ALMA inneholder 235 kandidater fra 60 land. Hvem som tildeles prisen blir offentliggjort 27. mars 2018. Tid og sted er ikke bestemt.

– Vi er selvsagt svært stolte og jublende glade for at vi igjen er nominert til ALMA. Det å bli nominert til verdens største litteraturpris for barne- og ungdomslitteratur er en stor anerkjennelse av arbeidet vårt, sier daglig leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll.

– At vi blir nominert for tredje år på rad viser at arbeidet vi gjør med å skape engasjement for lesing og litteratur blir lagt merke til nasjonalt og internasjonalt, legger Tretvoll til.

Foreningen !les sin kandidatur er nominert av The International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) og Norsk Bibliotekforening (NBF).

Øvrige norske som er nominert er:
Lisa Aisato, illustratør
Lene Ask, illustratør
Rune Belsvik, forfatter
Gro Dahle, forfatter
Harald Rosenløw Eeg, forfatter
Fam Ekman, forfatter/illustratør
Anna Fiske, forfatter/illustratør
Stian Hole, forfatter/illustratør
Marit Kaldhol, forfatter
Svein Nyhus, forfatter/illustratør
Bjørn Rørvik Rørvik, forfatter
Øyvind Torseter, illustratør

Vi gratulerer alle nominerte!

Se listen over samtlige nominerte:

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell organisasjon som ble etablert i 1997. Foreningen !les jobber for å fremme lesing i alle samfunnslag, og formidler litteratur til barn, ungdom og voksne. Foreningen !les står bak prosjekter som bl.a. tXt-aksjonen, Ungdommens kritikerpris, Uprisen, Bokslukerprisen og Tid for ti. Tidligere i år mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget.

Les mer på www.foreningenles.no.

Kontakt:
Silje Tretvoll
Daglig leder i Foreningen !les
Tlf.: 928 15 434
Epost: silje@foreningenles.no

Nominert: Foreningen !les er nominert til ALMA. (Bak f.v.) Ole IB Storo, SIlje Tretvoll og Bjarte Bakken. (Foran f.v.) Vibeke Røgler, Hilde Slåtto og Troels Posselt. Foto: Kristin Strøm.