Foreningen !les nominert til ALMA 2017

Sammen med en rekke norske forfattere og illustratører, er Foreningen !les for andre året på rad nominert til Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) 2017. I år er foreningen også nominert som en del av den europeiske paraplyorganisasjonen EU Read der leseorganisasjoner fra hele Europa er medlemmer.

Skrevet oktober 21, 2016 i Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Listen over nominerte til ALMA  inneholder 226 kandidater fra 60 land og ble offentliggjort under Bokmessen i Frankfurt torsdag 20. oktober. En eller flere kandidater vil bli valgt ut og vinneren eller vinnerne blir offentliggjort i Stockholm tirsdag 4. april 2017.

– Vi er stolte og glade over igjen å være nominert til ALMA sammen med mange dyktige forfattere, illustratører, formidlere og organisasjoner. I år er det jo også gledelig at vi er nominert som en del av EU Read. Det er en organisasjon vi har stor glede av å være medlem i, og som inspirer til nye og gode tiltak, sier daglig leder i Foreningen !les, Wanda Voldner.

– Det er selvsagt langt fram til å vinne ALMA, men det er uansett motiverende for oss at jobben vi gjør med å skape engasjement for lesing og litteratur blir lagt merke til nasjonalt og internasjonalt, legger Voldner til.

Foreningen !les sin kandidatur er nominert av The International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) og Norsk Bibliotekforening (NBF).

Øvrige norske som er nominert er:

Aisato N’jie Solberg, Lisa
Belsvik, Rune
Dahle, Gro
Eeg, Harald Rosenløw
Ekman, Fam
Fiske, Anna
Hole, Stian
Kaldhol, Marit
Nyhus, Svein
Torseter, Øyvind

Gratulerer til alle sammen!

Se listen over samtlige nominerte her.

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell organisasjon som ble etablert i 1997. Foreningen !les jobber for å fremme lesing i alle samfunnslag, og formidler litteratur til barn, ungdom og voksne. Les mer på www.foreningenles.no.