!les20: Leser for å forstå

Foreningen !les feirer 20 år i 2017. I forbindelse med jubileet vil vi publisere tekster og hilsninger fra ulike aktører som har bidratt i foreningens arbeid med å fremme leselyst blant barn, ungdom og voksne.

Skrevet januar 23, 2017 i Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Foreningen !les er en medlemsorganisasjon som ble etablert i 1997 som Aksjon Leselyst. Det var bokbransjen som tok initiativ til aksjonen på bakgrunn av manglende leselyst og dårlige lesevaner spesielt blant ungdom. Siden starten har Foreningen !les utviklet seg til å bli blant Norges fremste formidler av litteratur for ulike målgrupper. Mange forskjellige aktører har vært viktige i utviklingen av foreningens arbeid. Vi takker alle sammen for det gode samarbeidet så langt og håper på mange fine øyeblikk i fremtiden.

mads
Første bidragsyter er Mads Nygaard. Mads var den første prosjektlederen i Aksjon Leselyst. Nå er han forlegger og konsernsjef i Aschehoug.

«Jeg leser for å forstå, for å undre, for å oppdage og for å gjenkjenne. En bok gir meg mulighet til å reise steder jeg aldri har vært og kanskje aldri kommer til, noen ganger til steder som bare finnes i forfatterens fantasi. Jeg leser for å lære, for å hygge meg og bli underholdt, for å le, gråte og for å bli irritert og sint. I litteraturen finner jeg lidenskapelig eller ulykkelig kjærlighet, grusomme forbrytelser og åndeløs spenning, ubarmhjertig kynisme og himmelvide ambisjoner.

Å lese er utvilsomt den viktigste kilden til personlig utvikling og dermed også den viktigste ferdigheten et menneske kan tilegne seg. Behovet for raskt å skaffe seg informasjon, prosessere, analysere og bearbeide den, har aldri vært større og vil bare øke. Det betyr at de som ikke kan lese vil falle bak de som kan det. Dette er en utfordring for hele verden. Å lese gir opplevelser, er kilde til kunnskap og det viktigste verktøyet i utdanning og kulturformidling og historiefortelling.

Foreningen !les har i 20 år jobbet for at barn, ungdom og voksne skal lese mer. Arbeidet er viktig, svært viktig, og det har fått resultater. I Norge leser vi mer enn noe annet sted. Vi kan i Norge glede oss over litteratur skrevet av norske forfattere som er verdensledende. På norske forlag utgis det bøker som hele verden vil lese. Leseevnen er ikke ulik i de forskjellige samfunnslag og bidrar derfor til at alle har samme forutsetninger for å tilegne seg litteratur og med det orientere seg, få seg en utdanning og delta i samfunnsdebatten.

Men arbeidet som gjøres må opprettholdes. For selv om resultatene nå er gode kan raskt lesing bli nedprioritert til fordel for de mange andre tidstyvene dagens mediebrukere er utsatt for. Jeg gratulerer derfor Foreningen !les med dagen og for resultatene som er oppnådd, men ser frem til arbeidet som skal gjøres i de neste tyve årene – minst!»

LOGO FORENINGEN _LES RØD 20 ÅR NETT (002)