Europa leser!

Foreningen !les deltok i slutten av oktober på årsmøtet til den europeiske organisasjonen EURead. Organisasjonen er en sammenslutning av ulike leseorganisasjoner som jobber for å fremme lesing i dagens mediestyrte og mangfoldige samfunn.

Skrevet november 5, 2015 i Nyheter, Presse Legg inn kommentar

EUReadI 2015 ble EURead registrert som en ideell organisasjon med et sekretariat og kontaktorgan for Europakommisjonen og Europaparlamentet i Brussel. EURead når gjennom sitt arbeid og sine medlemmer nærmere 12 millioner familier. Foreningen !les var til stede under årsmøtet som ble avholdt i den belgiske hovedstaden i slutten av oktober.

– Det var et svært tett og spennende program, men det viktigste og mest inspirerende var å møte likesinnede fra fjorten lesefremmende organisasjoner fra ni europeiske land, sier daglig leder i Foreningen !les, Wanda Voldner.

EURead er forpliktet til at alle skal sikres tilgang til å kunne lese i ulike formater. Organisasjonen jobber for å styrke nettverk og ulike lesetiltak. En del av arbeidet til EURead er også å bidra til politisk og økonomisk støtte til leseaksjoner, bedre leseferdigheter og kampanjer på grunnlag av nyere forskningsstudier

– Medlemmene legger vekt på et tett samarbeid mellom forskjellige aktører for å synligjøre «best practices» og for på en mest effektiv måte kunne påvirke medlemslandenes til enhver tid sittende regjeringer. I dette ligger det et mål om å sikre en bærekraftig utvikling blant medlemsorganisasjonene og arbeidet som gjøres for å fremme lesing, sier Voldner.

Blant medlemmene er organisasjoner og institusjoner fra Belgia, England, Tsjekkia, Tyskland, Italia, Nederland, Sveits, Østerrike og Portugal. Medlemmene skal utveksle kunnskap og erfaringer, og sammen utvikle nye strategier for å fremme lesing.

– De ulike organisasjonene møtes jevnlig. Det arbeides aktivt med å bevisstgjøre politikere og myndigheter, og kommersielle aktører, om at både nasjonale og et europeisk rammeverk for lesetiltak er essensielt. Medlemmene jobber mot samme mål, men det er mange forskjellige og spennende konsepter som utvikles i de ulike landene, sier Voldner.

– Det er naturlig for oss i Foreningen !les å være en del av et slikt nettverk. Det gir kjennskap til hva andre land gjør, og en unik mulighet til å dele kompetanse mellom organisasjonene, legger hun til.

keynote