!les20: – Eskapist og stolt av det!

Mari Nordø Lommelun bruker litteratur til å rømme hverdagen. – Jo skumlere og mer uforståelig verden blir, jo deiligere er det å forflytte seg inn i et historisk eller parallelt univers, skriver hun blant annet i ukas 20-årstekst.

Skrevet juli 17, 2017 i Bibliotek/lærer, Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les er 20 år i år. Hver uke gjennom jubileumsåret publiserer vi tekster fra personer som har bidratt i vårt arbeid med å skape engasjement for lesing og interesse for litteratur blant ulike målgrupper.

Denne uka kommer teksten fra Mari Nordø Lommelun. Mari er konsulent ved Drammensbiblioteket og har vært en aktiv formidler i Foreningen !les sine prosjekter som for eksempel Idrett og lesing (2006-08), Les for meg, pappa! (2009-11) og Hat trick (2012-14).

«Jeg er nærmest en tvangsmessig leser. En leser av den typen som løper rundt og leter etter boka mi så jeg kan ta den med på do og lese i halvannet minutt mens jeg tisser. (Ellers må jeg lese tannkremtuben, og den kan jeg jo utenat!) Jeg forstår ikke hvordan folk som ikke leser, kan leve. Jeg starter dagen med tre papiraviser og to nettaviser. For å følge med på hva som skjer i verden. Nå som det har gått noen år siden jeg ble ferdig med studiene, finner jeg glede i fagbøker igjen. Ikke bare innenfor mitt eget fagområde, jeg leser alt som kan være interessant. Jeg leser om sosiologi, kritisk tenkning og kjønnsforskning for å prøve å forstå verden. Om religion, mytologi og historie for å skjønne hvorfor folk tenker som de gjør. Og om planter, dyr og menneskekroppen fordi naturen er så fascinerende.

Jeg liker også skjønnlitteratur det går an å lære noe av. Men jeg bruker også litteratur til å rømme fra hverdagen. Eskapist og stolt av det! Jo skumlere og mer uforståelig verden blir, jo deiligere er det å forflytte seg inn i et historisk eller parallelt univers. Etter et visst presidentvalg, var det bare Stephen Frys opplesning av Harry Potter på lydbok som kunne redde min mentale helse. For meg spiller det liten rolle om historien formidles via papir eller lyd. Krim, fantasy, dystopier og eventyr, bring it on!

Det er mange gode og seriøse grunner til at folk bør lese. Kunnskap, demokrati og kritisk tenkning og sånn. Men når jeg formidler litteratur, har jeg bare fokus på leseglede. Jeg elsker å forflyttes til andre virkeligheter og ønsker andre den samme opplevelsen. Hvorfor bare leve ett liv når du kan oppleve så mange fler via bøker?

Foreningen !les har gitt meg mange gode opplevelser både via oppdrag, kurs og møter. Dere ga meg til og med tema til masteroppgaven min! Jeg skrev en analyse av den heftige debatten rundt tXt-aksjonen i 2008. Det mest givende for meg har nok vært å holde inspirasjonsforedrag på diverse skoler og barnehager i prosjektet «Les for meg, pappa!». Det å kunne møte så mange foreldre, spre kunnskap om og glede over nye barnebøker og ha samtaler om lesning og litteratur med foreldre som ikke hadde tenkt så mye over dette før, det har rett og slett vært flott.

Kjære Foreningen !les, hold fram som dere stevner! Fortsett med lesekampanjer som vekker både oppstyr og leselyst, med litterære priser som bidrar til engasjement og diskusjon langt utenfor målgruppene og prosjekter som ingen andre kunne kommet på. Og så får vi inderlig håpe at dere snart blir sikra finansiering og kan konsentrere dere som det dere er aller best på. Lykke til de neste 20 årene!»