Er du godt nok forberedt til Valentines day?

Valentines day nærmer seg. Har du planen klar? Skal du på date eller har du mest lyst til å sitte hjemme i godstolen? En god bok er uansett en sikker vinner. Her har du noen boktips som garantert vil varme hjertet ditt eller øke blodtrykket.

Skrevet februar 11, 2016 i Boktips, Nyheter Legg inn kommentar

valentines-heartHjarteklapp
Av Hilde K. Kvalvaag
Samlaget

Hjarteklapp handlar om 13 år gamle Ingvild Halvorsen. Ho er overbevisst om at ho kjem til å døy av hjartestans, slik som søstera hennar gjorde for lenge sida. Ho kjem i alle fall til å døy viss ho ikkje blir kjæraste med Aksel, som ho er frykteleg forelska i.

Hjarteklapp fikk Nynorsk Barnelitteraturpris 2013 og er med i Foreningen !les sin nasjonale leseaksjon, Tid for Ti.

Eleanor & Park
Av Rainbow Rowell
Fontini

Eleanor & Park handler om 16-årige Eleanor som møter kjekke og kule Park på skolebussen. De forelsker seg i hverandre, men kan den første kjærligheten vare evig?

Eleanor og Park er med i Foreningen !les sin nasjonale litteraturaksjon, Rein tekst, og er svært godt likt av elever på videregående skole.

Fordi jeg elsker deg
Av Helene Uri
Cappelen Damm

Boken handler om Elin og er en historie om kjærlighet og forelskelse, men også om manipulering, mishandling og svik.

Fordi jeg elsker deg var en kandidat til Uprisen – årets ungdomsbok, men ble ikke nominert som en av fem superifnalister. Les hva ungdom mener om boka på uprisen.no.

Sjansespill
Av Simone Elkeles
Gyldendal

Da han blir kastet ut av internatskolen, har ikke pøbelen Derek Fitzpatrick annet valg enn å flytte sammen med den vimsete stemoren sin mens faren mønstrer i Marinen. Det går raskt fra ille til verre da Derek finner ut at de skal flytte hjem til barndomshjemmet hennes i Illinois. Derek teller ned dagene til han er på frifot igjen, og det siste han vil, er å bli blandet inn familiedramaet til noen andre.

Vi var løgnere
Av Emily Lockhart
Fontini

Dette er en fortelling om voldsom kjærlighet, forelskelse og tragedie. Den handler om Sinclair-familien og en sommer som fortelleren ikke helt greier å huske.

Sammen skal vi holde himmelen
Av Ellen Fjestad
Vigmostad & Bjørke

En motorsykkelulykke. Gard treffer Luka. Den svartkledde gatekunstneren og miljøaktivisten Luka er oppvokst med kumøkk og ei mor som bryr seg minimalt. Trommisen Gard har gnistrende blå øyne og et krøllete brev på innerlomma. Dette brutale møtet blir begynnelsen på en hjerterå og uendelig vakker kjærlighetshistorie.

Forfatteren vant Uprisen 2013 for denne boka.

Saman er ein mindre aleine
Av Anna Gavalda
Samlaget

Saman er ein mindre aleine er ei stor og medrivande forteljing om fire menneske, Camille, Philibert, Franck og Paulette, som av ulike grunnar kjem til å møtast. Det er ein kjærleiksroman, ein roman om livet, om relasjonar og kokkekunst. Handlinga utspelar seg i området rundt Eiffeltårnet i Paris.

MAGNET
Av Lars Saabye Christensen
Cappelen Damm

MAGNET er fortellingen om det umake paret Jokum og Synne. De møter hverandre på Sogn Studentby i Oslo på syttitallet, og vi følger dem videre til San Francisco, hvor Jokum etablerer seg som fotograf og Synne som hans kurator.

MAGNET handler om tid, kunst og jetlag. Men den er først og fremst en kjærlighetsroman. Jokum lover Synne: Jeg skal elske deg frisk.

MAGNET er et nytt storverk fra Lars Saabye Christensen. Forfatteren ble tildelt Brageprisen 2015 for denne boka.

Historie om et ekteskap
Av Geir Gulliksen
Aschehoug

Dette er en kjærlighetshistorie og en fortelling om et moderne samliv. Den blir fortalt av Jon, ektemannen til Timmy og handler om at han ønsker å teste grensene for forholdet sitt. Selv om det blir fortalt fra hans ståsted, så prøver han å sette seg inn i konas tanker og begjær, på en måte som gjør at man kan glemme at det kun er hans spekulasjoner leserne får høre.

Boken er nominert til Ungdommens kritikerpris, som blir utdelt av Foreningen !les 10. mars 2016.

Andvake
Av Jon Fosse
Samlaget

Alida og Asle er komne til Bjørgvin for å finne arbeid og ein stad å bu. Alida er høggravid, men ingen vil gi henne og kjærasten rom. Dei blir meir og meir motlause der dei går omkring i regnet.

Lykke til!

Hvilket boktips vil du dele i forbindelse med Valentines day? Bruk kommentarfeltet under.