Demian Vitanza vant Ungdommens kritikerpris 2018

Demian Vitanza ble onsdag 14. mars tildelt Ungdommens kritikerpris 2018 for romanen Dette livet eller det neste. Prisen er i regi av Foreningen !les og ble delt ut på Sentralen i Oslo med juryklasser og forfattere til stede i salen.

Skrevet mars 14, 2018 i Bibliotek/lærer, Lærer videregående, Nyheter, Presse, Ungdommens kritikerpris, Videregående Legg inn kommentar

GLAD VINNER: Demian Vitanza vant Ungdommens kritikerpris 2018 for romanen «Dette livet eller det neste». Foto Vibeke Røgler, Foreningen !les

Syv juryklasser i videregående skole har de siste fire månedene lest og diskutert åtte norske skjønnlitterære bøker utgitt i 2017. Onsdag 14. mars kåret elevene til vinner av Ungdommens kritikerpris 2018. Det var en tydelig stolt vinner som mottok prisen av elevene.

– Wow, tusen tusen takk, dette var utrolig rørende. Jeg blir glad og håpefull når dere har stemt denne boka. Han (hovedpersonen) var på deres alder nå det sklir ut. Dette er rørende og viktig for at jeg tror dere vil se disse menneskene, sier Demian Vitanza.

Aleksander Mittet fra Kristiansund videregående skole og Kristine Fjellkårstad Orten fra Lillestrøm videregående skole delte ut prisen på vegne av juryen. I begrunnelse heter det blant annet:

«Vi mener at dette er en utrolig viktig bok, både på grunn av temaene den belyser, men også på grunn av den nye vinklingen vi får. Boken gir et innblikk i hvordan en ung gutt formes av samfunnet, kulturen og religionen som omgir ham. […] Selv om den fokuserer mye på forståelse og går i dybden på kompliserte tema og hendelser er den lettlest. Det synes vi er imponerende. Alle lesere ble inkludert i opplevelsen av boken.»

Les hele juryens begrunnelse her

– Årets vinner har engasjert alle typer lesere. Juryen sier det er en lettlest og kompleks bok som speiler noen vår tids store spørsmål. Dette er en gave til norsklærere, bibliotekarer og andre formidlere. Sjelden har vi sett at en bok engasjerer så mange, så sterkt, sier prosjektansvarlig i Foreningen !les, Bjarte Bakken.

De nominerte:
Demian Vitanza: Dette livet eller det neste (Aschehoug)
Therese Tungen: Ein gong var dei ulvar (Aschehoug)
Olaug Nilssen: Tung tids tale (Samlaget)
Jan Kjærstad: Berge (Aschehoug)
Erlend O. Nødtvedt: Vestlandet (Aschehoug)
Øyvind Rimbereid: Lenis plassar (Gyldendal)
Lotta Elstad: Jeg nekter å tenke (Flamme)
Aina Villanger: Baugeids bok (Oktober)

Nominasjonsjuryen har bestått av litteraturkritikerne Eivind Myklebust, Birgitte Bjørnøy og Kristian Wikborg Wiese.

Årets juryklasser:
Akershus: Lillestrøm vgs. (STA)
Finnmark: Alta vgs. (Musikk og drama)
Møre og Romsdal: Kristiansund vgs. (TAF)
Oslo: Oslo By Steinerskole (Humanist, litteratur fordypning)
Sør-Trøndelag: Rissa vgs. (ST)
Telemark: Kragerø vgs. (Idrett)
Vest-Agder: Kristiansand Katedralskole Gimle (STF)

Bilder i denne saken kan lastes ned gratis

Kontakt:
Bjarte Bakken
Prosjektleder for Ungdommens kritikerpris i Foreningen !les
Tlf.: 975 69 190
Epost: bjarte@foreningenles.no

Om Ungdommens kritikerpris

Ungdommens kritikerpris er et samarbeid mellom Foreningen !les, Utdanningsforbundet, Norsk Kritikerlag og Den norske Forleggerforeningen. Ungdommens kritikerpris er en pris for norsk skjønnlitterær samtidslitteratur, delt ut av elever i videregående skole.
Les mer på www.ungdommenskritikerpris.no

Om Foreningen !les

Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997. Foreningen !les jobber for å fremme lesing I alle samfunnslag og er blant Norges fremste formidlere av litteratur til barn, ungdom og voksne. Foreningen !les står bak prosjekter som bl.a. tXt-aksjonen, Ungdommens kritikerpris, Uprisen, Bokslukerprisen og Tid for ti. Foreningen !les mottok I 2017 bokbransjens hederspris, Gullegget, og ble også nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) 2018.