!les20: Da Rise ble fintet av feedback

Det var ikke spørsmålene fra speakeren som var pågående, men mikrofonen som var ustabil. Bare en snartenkt banemester forhindret daværende trener for det norske forfatterlandslaget, Ola By Rise, å bli døv like før avspark.

Skrevet april 17, 2017 i Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les er 20 år. I jubileumsåret vil vi publisere tekster og hilsninger fra personer som har bidratt i foreningens arbeid med å fremme leselyst blant barn, ungdom og voksne.

Denne uka kommer teksten fra Tom Stalsberg. Tom ledet speakertjenesten ved Norges forfatterlandskamper under Litteraturfestivalen på Lillehammer. Han bidro også i prosjektene Idrett og lesing og Hat trick – litteratur, formidling og fotball. Han er forfatter og journalist i Dagbladet.

«Foreningen !les for livet, les for pokker, les til frokost, lunsj og middag og mellom alle måltider. Jeg har vært i kontakt med forening on and off som det heter på godt norsk og blant annet under de herlige befriende landskampene i fotball mellom forfattere på Lillehammer under Undseth-dagene.

Libro: Den norske midtstopperen Karl Ove Knausgård (nr. 4) ser ut til å ha full kontroll på den engelske playmakeren. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les

Her har det vært glede, her har det vært lyrikk, her har det vært frispark, her har det vært prosa, her har det vært elendig fotball og her har vi snakket ut om bøker vi skal lese, bøker vi burde lese, bøker vi aldri skal lese og bøker vi leser og bøker vi gjerne ikke skulle ha lest. Jeg husker at Norges trener, Ola By Rise, ble nesten døv av feedback fra mikrofonen da jeg skulle intervjue han i forkant av kampen mot Sverige. Slikt kan bare beklages og Feedback ble da også flyttet over på venstreback.

Foreningen !les fortjener alle verdens soloppganger for den jobben de har gjort og gjør, et viktig kulturredskap i en tidsalder av zombies.

For tiden leser jeg poesi og en annen oppskrytt roman. Hva skulle et menneske gjort som ikke kunne lese? Blitt president i USA? Kunnskap er nøkkelen til et liv verdt å lese, til fantasi, metaforer, mysterier og vidsyn fritt for fordommer, men også med fordommer.

Foreningen !les – der bøkene blir din bestevenn.»