Bokslukerprisen: Påvirker hva 80 000 elever skal lese

I arbeidet med neste antologi i Bokslukerprisen, har Foreningen !les samarbeidet med over 20 klasser på 5. og 6. trinn rundt omkring i Norge. Elevene har lest og vurdert bøker, og er dermed med på å påvirke hva opp mot 80 000 elever skal lese til høsten.

Skrevet mai 15, 2018 i Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Ressurs: Elever i klasse 6A ved Karlsrud skole i Oslo er en av 24 klasser som er med på å påvirke hva 80 000 elever skal lese i Bokslukerprisen.

Pressemelding fra Foreningen !les tirsdag 15. mai 2018
Kontakt: Troels Posselt, tlf.: 467 84 590

På Verdens bokdag 23. april i år ble Joachim Grimstad kåret til vinner av Bokslukerprisen for romanen, Egoland (Aschehoug). Snart offentliggjøres det hvilke titler elever på 5. og 6. trinn skal lese neste skoleår når de deltar på Bokslukerprisen 2018/19.

24 klasser har hatt en sentral oppgave med å velge ut de beste norske bøkene for aldersgruppen 10-12 år. Elevene har gitt sine anbefalinger til Foreningen !les, og anbefalingene har vært viktige i utvelgelsesfasen. Arbeidet har samtidig bidratt til økt leselyst og interesse for litteratur blant elevene.

– Det er viktig for oss å lytte til hva slags litteratur elevene liker å lese og synes at andre elever skal lese. Barna har ofte gode og sterke meninger om bøker og lytter i stor grad til hverandre når de skal finne nye historier å lese, sier prosjektleder for Bokslukerprisen i Foreningen !les, Troels Posselt.

– Derfor er det nyttig for oss å trekke inn barna i vurderingen. Samtidig bidrar arbeidet til at de nye bøkene blir formidlet og lest, fortsetter han.

Også for de aktuelle ressursklassene er arbeidet givende. Lærere og elever får konkrete boktips, men det legger også til rette for at de får snakket om litteratur og om hva de liker – og ikke liker – å lese.

– Det har vært over all forventning å være ressursklasse i Bokslukerprisen. Jeg har fått tips til mange gode bøker, og det har blitt mye enklere å gi elevene tips til bøker de kan lese. Når flere leser de samme bøkene, er det veldig lett å skape gode diskusjoner rundt bøkene. Dette fører til at andre også får lyst til å lese bøkene, sier Marianne Wilhelmsen, lærer ved Karlsrud skole i Oslo.

Ressursklassene er fra disse skolene:
Sveio skule, Hordaland
Karlsrud skole, Oslo
Spangereid skole, Vest-Agder
Ila skole, Sør-Trøndelag
Samnanger skule, Hordaland
Ekeberg skole, Oslo
Liknes skole, Vest-Agder
Valle skule, Møre og Romsdal
Kråkstad skole, Akershus
Røyslimoen skole, Oppland
Hisøy skole, Aust-Agder
Sagvåg skule, Hordaland

Se presentasjoner av klassene her.

Kontakt:
Troels Posselt
Prosjektleder Bokslukerprisen i Foreningen !les
Tlf.: 467 84 590
Epost: troels@foreningenles.no

Om Bokslukerprisen
Bokslukerprisen er en nasjonal leselystpris for elever på 5. og 6. trinn i regi av Foreningen !les. Prisen har til hensikt å fremme lesing og leselyst, og å sette fokus på den gode norske skjønnlitteraturen som utgis for aldersgruppen 10-12 år. Les mer på www.bokslukerprisen.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997. Foreningen !les jobber for å fremme lesing I alle samfunnslag og er blant Norges fremste formidlere av litteratur til barn, ungdom og voksne. Foreningen !les står bak prosjekter som bl.a. tXt-aksjonen, Ungdommens kritikerpris, Uprisen, Bokslukerprisen og Tid for ti. Foreningen !les mottok i 2017 bokbransjens hederspris, Gullegget, og ble nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) 2018. Les mer på www.foreningenles.no