Bokslukerprisen 2015: Les juryens begrunnelse

På Verdens bokdag 23. april ble historiens første Bokslukerpris delt ut på Nobels Fredssenter i Oslo. Alexander Løken vant prisen for boka, «Trollskallen». Les juryens begrunnelse for valg av vinnerbok her.

Skrevet april 27, 2015 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Nyheter Legg inn kommentar

Vinner: Alexander Løken mottar beviset på at han er historiens første vinner av Bokslukerprisen. Her sammen med elever fra hver av de fem juryklassene. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Den første Bokslukerprisen skal i dag deles ut, og vi kan love at elevene i de ulike 6. klassene fra øst, vest, nord og sør i landet har gjort et grundig vurderingsarbeid.

Det har vært fem juryklasser som har lest alle de fem nominerte bøkene. Vi har lest masse, diskutert, hatt besøk av Kristine fra Superkviss, skrevet bokpresentasjoner – og alt dette har vært både gøy og lærerikt. Vi har lest bøker som vi kanskje ikke hadde lest hvis vi ikke var juryklasse. Dette har vært helt topp! Det var vanskelig å velge den aller beste boka, fordi alle de fem nominerte bøkene har sine særtrekk og gode kvaliteter. Etter mye diskusjon klarte vi til slutt å kåre en vinner.

Vinnerboka har en god start, og den går fort inn i en spenningstopp. Boka blir bedre jo lengre inn i historien du kommer. Boka er overraskende i forhold til starten og hvordan den utvikler seg. Det var mye action, og det skjedde noe hele tiden.

Kapitteloverskriftene var veldig gode. De ga oss et lite hint om hva som kom til å skje, selv om vi etterhvert forsto at å forutse handlingen i denne boka er umulig. Det at også hvert kapittel sluttet da det var som mest spennende gjorde at boka var altoppslukende.

Leseren blir godt kjent med karakterene, spesielt siden den har så mange gode beskrivelser. Alle sansene våre aktiveres, og pulsen øker i takt med sidetallene. Det er lett å leve seg inn i boka, og den gir deg til og med en grøsserfølelse.

Tiden passet godt med historien og atmosfæren i boka. Det ville ikke vært det samme med moderne teknologi. Språket passet også godt med tiden.

Denne boka er veldig kreativ og fantasifull, og den ligner ingen bøker vi har lest før.

Vi er trollbundet!

Vinneren av Bokslukerprisen 2015 er:

Trollskallen av Alexander Løken!!!