Arven etter Maél

Av: Mari Moen Holsve i ungdom, Uprisen, Uprisen 1 anmeldelse

Det begynner endelig å se lyst ut for trysfelderne, og for halvgudene Dimyne, Briskir og Trigg. Forbundet, svært svekket etter dramatikken på Ysar, har gått i skjul. Baron Frytilgor er forsvunnet, muligens død.Men noe ulmer likevel på Tiladnen. Det går skumle rykter. Trysfelderne får rapporter om mystiske, unaturlige dødsfall – det er tydelig at noe er i ferd med å skje. Og et sted under jorda samler det seg krefter som snart vil være minst like guddommelige som halvgudene selv …

Tilbake til oversikt

Forlag: Cappelen Damm
Utgivelsesår: 2013

En anmeldelse av “Arven etter Maél

1. Anna Julie Wallenius (Skole: Kjøllefjord skole)

Fantasy som fenger

Boka handler om tre ungdommer som kommer til en ny verden for å hjelpe Tiladnens befolkning i kampen mot forbundet. Boken er del 3 i en serie, den ville muligens vært lettere å forstå, om jeg hadde lest bok 1 og 2 først. Skulle ønske at det noen ganger ble sagt litt mer om ting som har skjedd i bok 1 og 2 så det blir lettere å forstå.

Boka minner om Narnia og Ringenes herre, så liker du denne typen bøker er dette boka for deg. Boka er kjempe spennende, tar litt tid før det kommer i gang, men når den først kommer i gang er den er virkelig verdt å lese. Den handler om makt og hvordan den kan misbrukes i gale hender.

Jeg likte godt at boka ble skrevet ut fra de forskjellige hovedpersonenes synsvinkel. Når alt ble spennende, for eksempel når Dimyne ble fanget hos draugene og ikke visste hva hun skulle gjøre, skifter Mari Holsve synsvinkel til en av de andre karakterene i boka. Dette er en bra måte å holde på spenningen på.

Jeg vil definitivt anbefale boka, spesielt hvis du er glad i fantasy, og kanskje helst etter å ha lest bok 1 og 2. Den passer best for ungdom i og med at hovedpersonene er unge selv. Den kan også fint leses av voksne som liker fantasysjangeren.

Terningkast: 5/6 (fordi jeg ikke har lest bok 1 og 2).

Anmeld denne boka