Bokbransjens hederspris til Foreningen !les

Foreningen !les mottok i går bokbransjens hederspris, Gullegget, for vårt arbeid med litteratur og formidling gjennom to tiår.

Skrevet juni 15, 2017 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Hedret: Foreningen !les ble i går tildelt bokbransjens hederspris, Gullegget. (f.v.) Silje Tretvoll, Vibeke Røgler, Ole IB Storø, Troels Posselt og Hilde Slåtto. Bjarte Bakken var ikke til stede da bildet ble tatt. (Foto: Nora Dalaker/Bok365.no)

Prisen ble delt ut i går kveld under Bokdagen, en bransjedag i regi av Forleggerforeningen, på Latter i Oslo.

I juryens begrunnelse heter det:

Som vi vet – nordmenn er et av verdens mest lesende folkeferd. Den posisjonen beholder man ikke uten å nå stadig nye generasjoner og målgrupper med litteratur. Årets Gullegg-mottaker er en av de mest standhaftige pådriverne for at lesing skal gjennomsyre samfunnet.

Vinneren har brakt forfattere inn i fotballgarderober, sendt aktuelle og til dels kontroversielle sakprosaskribenter inn i klasserom, og redigert antologier fra hele det norske litteraturfeltet i gedigne opplag.

Vinneren har spilt en rolle som innovatør innen litteraturformidling, og har også introdusert og organisert tiltak som Ungdommens Kritikerpris og Poesislam. Nylig ble det sågar norsk vinner i verdensmesterskapet i Poesislam. I år ser i det hele tatt ut til å bli et jubelår, når Foreningen !les både fyller 20 år og mottar Gullegget. Gratulerer!

Daglig leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll, var glad og stolt over å ha mottatt hedersprisen.

– Det er stort og viktig for oss å motta bokbransjens hederspris. Vi ser på dette som en anerkjennelse av det lange og grundige arbeidet vi har utført gjennom 20 år. Det at arbeidet vårt løftes fram og synliggjøres betyr mye for oss, sier Tretvoll.

Kontakt:
Silje Tretvoll
Daglig leder i Foreningen !les
Epost: silje@foreningenles.no
Tlf.: 928 15 434

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble etablert i 1997. Foreningen !les er blant Norges fremste formidlere av litteratur til barn, ungdom og voksne. www.foreningenles.no