Bli med på Barnas Fredsdikt!

Aktivitetsskoler, teatergrupper, fritidsklubber og lignende kan bli med på Barnas Fredsdikt via Oslo Poesifestival.

Skrevet september 18, 2014 i Nyheter Legg inn kommentar

Barnas-fredsdikt-snoekrystaller-1000px_fullBarnas Fredsdikt arrangeres for femte gang i år, og er støttet av Norsk kulturråd, Fritt Ord og Bergesenstiftelsen.

Det blir besøk på Nobelsenteret i Oslo, workshop i kreativ skriving i samarbeid med en skrivelærer, og anledning til å skrive sine egne dikt om fred. Prosjektet avsluttes med at barne henger opp sine egne dikt på den store granen utenfor Universitetet i Oslo på Karl Johans gate i forkant av Nobelseremonien den 10. desember. Opplegget er primært beregnet på barn i alderen 10-12 år, men  aldersgruppen kan variere.

Årets skrivelærere er Linde Hagerup, Endre Ruset, Taro Vestøl Cooper og Guro Sibeko.

Kurset består av tre deler:

1. Barna får omvisning på Nobels Fredssenter, hvor de blir undervist i krig, fred og konfliktløsning.
2. Barna får undervisning i diktskriving av en forfatter som har erfaring med å jobbe med barn.
3. Med utgangspunkt i barnas dikt drøftes temaene som tas opp i diktene, og barna får veiledning i høytlesing.

Under skrivekurset blir barna oppfordret til å høre sin egen stemme, samtidig som de får en introduksjon til norske klassikere fra Inger Hagerup til Don Martin.

Prosjektet avsluttes på Universitetsplassen før utdelingen av Nobels Fredspris den 10. desember.

Hensikten med prosjektet er å lære barna språklig mestring, og å ta i bruk egne erfaringer når de uttrykker seg muntlig og skriftlig. Besøket på Nobels Fredssenter og skrivekurset gir barna en anledning til å reflektere rundt spørsmål knyttet til krig, fred og konfliktløsning utenfor klasserommet. Det gir dem også en anledning til å drøfte vanskelige erfaringer med andre barn.

– Barnas fredsdikt er blitt et populært innslag i Oslo i desember og januar. Ikke bare er diktene den eneste pynten på julegranen på Karl Johan, men vi opplever at publikum aktivt oppsøker diktene og leser dem. Vi har også hatt flere tilfeller hvor grupper av barn har hengt opp dikt utenfor vår regi noe som igjen viser barns behov for å uttrykke seg skriftlig og muntlig i offentligheten, skriver Oslo Poesifestial i en pressemelding.

Skrivekurset i Barnas Fredsdikt er et samarbeid mellom Foreningen Oslo internasjonale poesifestival, Nobels Fredssenter, Frelsesarmeen og Poetry Society i London. Kurset arrangeres for sjette gang høsten 2014 og skal involvere 1000 barn i Østlandsområdet.

Er du interessert i å delta? Kontakt oslopoesi@gmail.com.