Biblo Tøyen er Årets bibliotek 2017

I går delte Norsk Bibliotekforening ut prisen for Årets bibliotek 2017. Det var Biblo Tøyen som gikk av med seieren i skarp konkurranse med Gulskogen skolebibliotek og Stormen bibliotek i Bodø.

Skrevet januar 12, 2018 i Bibliotek/lærer, Nyheter Legg inn kommentar

På bildet: Jurymedlem Tom Egeland, Mari Østby Kjøll (Biblo Tøyen), Kari Ravnaas (Deichmanske bibliotek), Einar Goksøyr Åsen (Biblo Tøyen), Mariann Schjeide (leder Norsk Bibliotekforening), Live Rasmussen (jurymedlem), Bjørnar Moxnes (jurymedlem), Reinert Mithassel (leder Biblo Tøyen).

Biblo Tøyen er et bibliotek for 10-15-åringer, og gir lokalsamfunnet identitet og noe å være stolte av. De er nyskapende og fremtidsrettede. Biblo Tøyen har siden åpningen for to år siden vært en het kandidat for den gjeveste prisen et bibliotek kan få. Prisen ble delt ut av jurymedlem Bjørnar Moxnes (Rødt) torsdag ettermiddag.

– Jeg har vært på mange bibliotekomvisninger i mitt bibliotekliv, men jeg har bare blitt rørt til tårer av én, sier Norsk Bibliotekforenings leder Mariann Schjeide.

25 bibliotek ble foreslått, og tre nominerte plukket ut. Juryen har bestått av Geir Jørgen Bekkevold (KrF), Bjørnar Moxnes (Rødt), Tom Egeland (forfatter), Live Rasmussen (fjorårets vinner Realfagsbiblioteket) og Mariann Schjeide (leder, Norsk Bibliotekforening).

Foreningen !les gratulerer både vinneren og de øvrige nominerte!