Barnebokfestival i Oslo

Torsdag 14. til lørdag 16. september arrangeres Barnbokfestival i Oslo. Foreningen !les er blant annet medarrangør under den offisielle åpningen og skolebibliotekdebatt under Fagrekka torsdag.

Skrevet september 4, 2017 i 10-12 år, Barneskole, Bibliotek, Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Nyheter Legg inn kommentar

Torsdag 14. klokken 10:00 åpnes festivalen. Bokslukerprisen i regi av Foreningen !les er en sentral del av den offisielle åpningen i Cappelen Damm-huset. Hit kommer blant annet forfattere som er med i Boksluker-antologien, som Arne Svingen, Iben Akelie og Ingunn Thon, og skoleklasser som deltar i prisarbeidet. Åpningsshowet ledes av Liv Gulbrandsen.

Liv Gulbrandsen leder også Ungdomsbokshowet i Cappelen Damm-huset fra klokken 11:30 samme dag. Ungdomsskoleklasser får muligheten til å møte en hel rekke av ungdomsbokforfattere som er aktuelle med bøker i 2017. Arrangementet er fulltegnet.

Fra klokken 15:00 til 18:00 torsdag 14. arrangeres Fagrekka på Gyldendalhuset. Foreningen !les og Aksjon bibliotek er arrangør av Fagrekka klokken 16:00, hvor skolebibliotek står på dagsorden under tittelen Det er vel greit nok for unger?
Daglig leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll, leder et panel bestående av:

Mari Hopland, Biblioteksjef Hamarøy bibliotek og leder i NBF Skole,
Joron Pihl, Professor Em. ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Institutt for Internasjonale studier og Tolkeutdanning
Terje Moen, Skolenes landsforbund
Even Tronstad Sagebakken, rektor ved Spangereid skole

Sensur, selvsensur og omsorg i barnelitteraturen
Norsk barnebokinstitutt inviterer til heldagsseminar torsdag 14. september. Vibeke Røgler fra Foreningen !les sitter i panel som skal diskutere Sensur, omsorg og marked.

Les mer om seminaret her.

Les mer om Barnebokfestival i Oslo her.