Barnebokbad: Grusomt og gøy

– Jeg ville skrive noe som var grusomt og gøy. Det sa forfatter av «Discosatan», Vera Micaelsen, til elevene som i dag bokbadet henne på Lillehammer bibliotek.

Skrevet mai 27, 2016 i Bibliotek/lærer, Nyheter Legg inn kommentar

Bokbadet: Forfatter Vera Micaelsen i samtale med tre elever på Lillehammer bibliotek.

Discosatan (Aschehoug) var en av fem superfinalister i Bokslukerprisen 2015/16 i regi av Foreningen !les. Boka handler om Kine, som går i syvende klasse og elsker å danse discojazz. Hun er imidlertid ikke særlig god og har heller ikke råd til å trene sånn som de andre jentene. I desperasjon inngår Kine en pakt med djevelen, som lover at hun vil bli kjempeflink på kort tid.

Tre skoleklasser på mellomtrinnet fra Lillehammer har i vår lest Discosatan høyt i klasserommet. I tillegg har de hatt filosofiske samtaler med Pål Brekke Indregard, og sammen jobbet med forskjellige temaer fra boka og potensielle spørsmål til forfatteren.

En representant fra hver klasse ble så valgt ut til å være klassens spørsmålsambassadør. Under Litteraturfestivalen på Lillehammer, ble Micaelsen i dag bokbadet av de unge leserne foran en fullbooket sal på Lillehammer bibliotek. Det ble en unik opplevelse for både forfatteren, bokbaderne og publikum.