ALMA-prisen: – En anerkjennelse av det arbeidet vi gjør

Under Bokmessa i Frankfurt ble i går nominasjonene til Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) offentliggjort. Foreningen !les er en av 215 kandidater fra 59 land som er nominert til verdens største barnelitteraturpris. Nominasjonene inkluderer forfattere, illustratører, forteller og personer og organisasjoner som jobber med å promotere litteratur og lesing.

Skrevet oktober 16, 2015 i Nyheter, Presse Legg inn kommentar

ALMA: Juryleder Boel Westin har en tøff, men takknemlig jobb med å finne prismottakere til ALMA-prisen.

I tillegg til Foreningen !les, er blant andre forfattere og illustratører som Tor Åge Bringsværd, Harald Rosenløw Eeg, Lisa Aisato, Gro Dahle og Svein Nyhus fra Norge nominert til ALMA. Flere av disse har vært nominert tidligere, men det er første gangen Foreningen !les er blant de nominerte. Det var The International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) som stod bak nominasjonen. Nåløyet er trangt, men for en liten organisasjon som Foreningen !les har en nominasjon stor betydning.

– Det er langt frem til å vinne ALMA-prisen og bare gode kandidater blant de nominerte. En nominasjon er likevel en anerkjennelse av det arbeidet vi gjør. At en aktør som IFLA velger å nominere oss, betyr at også internasjonalt blir jobben vi gjør lagt merke til. Dette motiverer oss til å jobbe enda hardere for litteraturen og leserne, sier daglig leder i Foreningen !les, Wanda Voldner som samtidig vil gratulere de øvrige nominerte, spesielt fra Norge.

Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble etablert i 1997, og Norges fremste formidler av litteratur til barn og ungdom. Foreningen !les har tiltak i og utenfor skolen og biblioteket. En viktig del av foreningens arbeid er å promotere litteratur til ulike lesere og gi barn og ungdom eierskap til litteraturen og muligheten til å si sin mening om bøkene som skrives for dem. Samtidig utvikler Foreningen !les undervisningsmateriell til lærere, bidrar til å utvikle formidlerrollen blant bibliotekarer og fremhever lesende rollemodeller.

– Vi har over tid jobbet med å styrke organisasjonen, etablere gode lesestrategier og utvikle et nettverk av ulike samarbeidspartnere. Gjennom våre aksjoner involverer vi ikke bare barn og ungdom, men også en rekke andre. Lærere, bibliotekarer, foreldre, forfattere, illustratører, oversettere, forlag, forskere med flere, sier Voldner.

– Medlemmene våre fra bokbransjen og myndighetene bidrar til at vi kan jobbe målrettet med å promotere litteratur og utvikle lesere og formidlere. Så denne nominasjonen deles med mange, legger hun til.

ALMA-prisen ble etablert av regjeringen i Sverige i 2002 og administreres av det svenske kulturrådet. Prisen er på 5 millioner svenske kroner. Juryen holder sitt siste møte 5. april 2016 og offentliggjøringen skjer umiddelbart etterpå i Stockholm og Bologna.

– Vi er imponert over arbeidet nominasjonsjuryene har gjort for å finne kvalifiserte kandidater til ALMA. Jeg håper nomineringslisten vil brukes aktivt av litteraturformidlere og pedagoger over hele verden. Juryen har nå en tøff, men takknemlig opppgave med å velge ut en eller flere prismottakere til 2016, sa juryleder Boel Westin under lanseringen av de nominerte.

Les er om Foreningen !les sine ulike prosjekter her.