Aksjonsstart: Litteratur til elevene

Snart klart for årets leselystaksjoner. Meld dere på nå!

Skrevet juni 3, 2014 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter, Rein tekst, Rein tekst, tXt-aksjonen, Videregående Legg inn kommentar

Foreningen !les presenterer nå leseaksjoner for både barneskolen, ungdomsskolen og den videregående skolen. Alle aksjonene er gratis!

Påmelding via www.foreningenles.no. Fristen er 15. juni. Alle aksjonene starter i august.

– Dette er et unikt tilbud til alle skoler, og vi håper lærere benytter seg av tilbudet, sier Wanda Voldner, daglig leder i Foreningen !les.

– Litteratur er viktig for elevene og dette er en glimrende anledning for å legge til rette for økt lesing i klassene.

Se under for mer informasjon om aksjonene.

Bokslukerprisen
Foreningen !les etablerer en ny leselystaksjon for elever som til høsten begynner på 6. trinn – og din klasse kan bli med!

Bokslukerprisen er en gratis og nasjonal leselystaksjon for barneskolen med oppstart høsten 2014.

Elever på 6. trinn skal stemme frem sine favoritter på bakgrunn av en antologi med tekstutdrag fra ti bøker for målgruppen. Deltakelse forutsetter at klassen leser og stemmer over alle utdragene og videresender resultatet til Foreningen !les.

Alle klasser på 6. trinn oppfordres til å melde seg på Bokslukerprisen så fort som mulig. I løpet av skoleåret 2014/15 gjennomføres tiltaket som en pilot for 25 000 elever på 6. trinn etter prinsippet om førstemann til mølla.

Klassene som deltar får:

• – Gratis antologi med smakebiter fra 10 norske bøker for aldersgruppen
  • – Mulighet til å stemme frem 5 bøker som nomineres til Bokslukerprisen 2015
  • – Tilgang til digitale lydfiler, utdrag og bonusmateriale
  • – Nettside med aktiviteter, konkurranser og premier
  • – Plakat til klasserommet og overraskelse til elevene
  • – Lærerveiledning som følger revidert læreplan, med inspirasjon til læreren
  • – Gode leseopplevelser
  • – Økt leselyst og interesse for samtidslitteratur

Til gjengjeld forventer vi:

• – Ukentlig lesing av utdragene i antologien (uke 35-45)
  • – Ukentlig avstemming og avstemming over alle utdragene i antologien
  • – Registrering av poengsummen til hvert utdrag
  • – Sluttevaluering av prosjektet

På denne måten sikrer vi at de beste bøkene blir nominert til Bokslukerprisen og legger til rette for at tilbudet skaper mest mulig leselyst i din klassen.

Bokslukerprisen er i tråd med den reviderte utgaven av Kunnskapsløftet:

«Å kunne lese i norsk er å skape mening fra tekster fra nåtid og fortid i et bredt utvalg sjangere. Det innebærer å engasjere seg i tekster og få innsikt i andre menneskers tanker, opplevelser og skaperkraft. […] og å kunne forholde seg kritisk og selvstendig til de leste tekstene. Utviklingen av leseferdigheter i norskfaget forutsetter at elevene leser ofte og mye, og at de arbeider systematisk med lesestrategier som er tilpasset formålet med lesingen, og med ulike typer tekster i faget. Utviklingen går fra grunnleggende avkoding og forståelse av enkle tekster til å kunne forstå, tolke, reflektere over og vurdere stadig mer komplekse tekster i ulike sjangere.»

Antologien blir sendt ut i august.

Påmelding her.

Meld dere på tXt 2014 nå!
Få gratis skjønnlitterære antologier og vinn skrivekurs med forfattere.

tXt-aksjonen er landets eldste leselystaksjon og er gratis for alle ungdomsskoler i landet. Når du bestiller tXt, får du et klassesett med antologier til din klasse. Antologiene inneholder utdrag fra årets beste norske og utenlandske ungdomsbøker.

Bestiller du tXt til klassen din, kan elevene være med i en skrivekonkurranse om klimaspørsmålet. Konkurransen blir arrangert av Foreningen !les i samarbeid med Forfatternes klimaaksjon. 10 vinnere blir trukket ut og vinner reise, opphold og skrivekurs i Oslo.

Det følger lærerveiledning og undervisningsopplegg med tXt-aksjonen.

Gå ikke glipp av denne sjansen! Meld deg på via www.foreningenles.no.

Påmeldingsfristen for gratis materiell er 15. juni.

Påmelding her.

Meld dere på Rein tekst nå!
Få gratis litterære antologier og undervisningsopplegg.

Rein tekst er en gratis leselystaksjon for alle videregående skoler i Norge. Når du bestiller Rein tekst får du et klassesett med antologier til din klasse. Antologiene inneholder utdrag fra noen av årets beste norske og utenlandske bøker.

Elevene kan lese utdrag fra danske Yahya Hassans dikt, Frode Gryttens roman om rockebandet The Clash, romantisk fransk tegneserie, fantasy om et framtidig diktatur i Norge, essay av Karl Ove Knausgård, Trude Lorentzens sakprosabok om å miste mammaen til selvmord, en mesterlig novelle av Junot Diaz og mye, mye mer!

Det følger lærerveiledning og undervisningsopplegg med Rein tekst.

Rein tekst-aksjonen er i tråd med den reviderte utgaven av Kunnskapsløftet:

Meld deg på via www.foreningenles.no.

Påmeldingsfristen for gratis materiell er 15. juni.

Kontakt:
Wanda Voldner
Daglig leder, Foreningen !les
99726531 | wanda@foreningenles.no

Om Foreningen !les:
Foreningen !les er en ideell organisasjon som ble etablert i 1997 og er støttet av medlemmer i litteratur- og formidlingsbransjen. Foreningen !les jobber for å fremme lesing gjennom ulike kjernetiltak og løpende prosjekter. Det overordnede målet til foreningen er at flere leser mer og hovedmålgruppa er ungdom mellom 13 og 19 år.