!les20: Litterære røtter fra Island

For tidligerer styreleder i Foreningen !les, og nåværende administrerende direktør i Forlagssentralen, Einar J. Einarsson, er det fortellingen som er driveren i en god bok. Og for islendingen er hans litterære røtter nettopp de islandske fortellingene. Les hele Einarssons 20-årstekst til Foreningen !les her.

Skrevet november 27, 2017 i Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les fyller 20 år i år. I jubileumsåret vil vi hver uke publisere tekster fra personer som har bidratt i vårt arbeid med å øke engasjementet for lesing og interesse for litteratur blant ulike målgrupper.

Denne uka kommer teksten fra Einar J. Einarsson. Einar var direktør i Den norske Bokhandlerforening fra 1996-2001, og har siden 2001 vært administrerende direktør i Forlagssentralen ANS. Han har vært styremedlem i Foreningen !les, og var fra 2001-2005 styreleder i foreningen.

«For meg er det fortellingen som er driveren i en bok. Naturligvis skal det være et godt språk og et språk som nettopp tar deg inn i fortellingen. Jeg er islending, som flyttet til Norge som barn. Mine litterære røtter er i de islandske fortellingene og jeg håper at jeg hverken fornærmer nåværende og tidligere forfattere, inklusive Nobelprisvinneren, når jeg sier at det er fortellerkunsten som er bærebjelken i de islandske bøkene.

Jeg har «bare» vært i bokbransjen i 21 år, først som daglig leder av Bokhandlerforeningen og nå som daglig leder av Forlagssentralen. I disse jobbene har jeg også fått knytte gode nettverk i inn- og utland. Dette brakte meg også inn i arbeider som !les driver, helt fra !les ble etablert under ledelse av Åse Kleveland i 1997, deretter med min bror Kristenn som styreleder, til jeg overtok i 2001. Jeg hadde da gleden av å ansette en ung og engasjert daglig leder av !les, som senere skulle bli direktør for vårt Nasjonalbibliotek, Aslak Sira Myhre.

!les har ledet mange barn og ungdommer inn til bøkene, inn i fortellingene, i mange slags sjangre. !les sine mange tiltak og aktiviteter skal ha æren for at så mange barn og unge i dag er aktive lesere og at de vil viderefører dette til sine barn. Dette er fortellerkunsten som går i arv.

Jeg har flere ganger fått spørsmål om hva som er god litteratur for ledere og da svarer jeg en god roman. For meg ble starten på en lang leserkarriere Jon Michelets Jernkorset. Så er det interessant å følge spor, slik jeg gjorde når jeg leste Roy Jacobsens fine fortellinger fra Helgelandskysten; De usynlige og Hvitt hav. Da gikk jeg løs på lignende spor fra Island; historien om Karita av Kristin Marja Baldursdóttir og Jon Kalmar Stefánssons fine Triologien om Gutten. Så rundet jeg av det hele med Islands klokke av Islands Nobelprisvinner i litteratur, Halldór Kiljan Laxness. Så tok jeg en ekstrarunde med hans navnebror Halldór Guðmundssons meget gode biografi om nettopp Nobelprisvinneren. Og denne gode islendingen er mannen som skal lede Norge under Bokmessen i Frankfurt i 2019. Det blir rett og slett !les i et internasjonalt format.»