!les20: Avhengig av leseaksjoner

Skolebibliotekar ved Gulskogen skole, Marit Gautneb, har i flere år benyttet seg av Foreningen !les sine leseaksjoner. – Jeg kan vel nesten si at vi er avhengig, skriver hun i ukas 20-årstekst.

Skrevet august 14, 2017 i Bibliotek/lærer, Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Lærer ungdomsskolen, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les er 20 år i år. Hver uke gjennom jubileumsåret vil vi presentere tekster fra ulike personer som har bidratt i vårt arbeid med å skape leselyst blant ulike målgrupper.

Denne ukas tekst er fra Marit Gautneb. Marit er skolebibliotekar ved Gulskogen skole i Drammen. Hun samarbeider med Foreningen !les i ulike aksjoner og bruker våre tiltak aktivt som en del av skolebibliotekhverdagen.

«Jeg er skolebibliotekar ved Gulskogen skole i Drammen, en 1.-10. skole med omtrent  600 elever.

Vi har stor glede av alle leseaksjonene fra Foreningen !les. Nå har vi deltatt i mange år og jeg kan vel nesten si at vi er avhengig. Hvorfor? Fordi det er kvalitet i alle ledd. Lett å bruke, gode tekstutvalg, lydfiler, aktiviteter og lærerveiledninger. Dessuten er nettsidene utmerket – informative og oversiktlige.

På vår første utviklingstid for lærere i 2017, hadde vi besøk av Ole Ivar Burås Storø og Troels Posselt fra Foreningen !les. De snakket om gutter og lesing, lesing generelt og løftet fram høytlesning spesielt. Engasjerende, solid og forskningsbasert!

Elevene sier: Det er gøy å publisere bokanmeldelser på Uprisen.no. Antologien til tXt-aksjonen er fin. Den gjør at vi får lyst til å lese mer. Lesing inspirerer oss!

Vi på Gulskogen skole gleder oss til fortsatt samarbeid med Foreningen !les.

Gratulerer med 20 år!»